Laat RWS onderzoek Perkpolder betalen

Door Ron de Kort op 18 januari 2022

Eind 2021 is er een briefwisseling geweest tussen Waterschap Scheldestromen en Rijkswaterstaat over de nieuwe dijk met daarin thermisch gereinigde grond (TGG). Over deze briefwisseling heeft de PvdA-waterschapsfractie een paar vragen. De betreffende dijk is namelijk nog steeds in eigendom van Rijkswaterstaat (RWS) en wordt enkel onderhouden door het Waterschap Scheldestromen. Toch wil het dagelijks bestuur onderzoek laten doen in de dijk naar zogenaamde ‘verkitting’, terwijl deze onderzoeken ook onder verantwoordelijkheid en op kosten van RWS worden gedaan.

1. Waarom is er niet gewacht op de uitkomsten van de onderzoeken van Deltares en worden extra kosten gemaakt voor een eigen onderzoek (in andermans eigendom)?

2. Wat bedragen de kosten voor dit onderzoek?

3. Los van wat de PvdA-fractie vindt dat er moet gebeuren, vindt u de brief aan RWS waarin u al een conclusie trekt niet wat voorbarig omdat er nog een groot aantal onderzoeken lopen?

4. Bent u het eens met de conclusie in de laatste alinea van de brief van RWS?

5. De gemeenteraad van Hulst en allerlei groepen belanghebbenden en inwoners in het gebied worden zeer regelmatig geïnformeerd door RWS en onderzoeksbureaus over de vorderingen van de onderzoeken en bijgestelde inzichten. Waarom gebeurt dit niet ook regelmatig in een commissievergadering of de algemene vergadering van het Waterschap Scheldestromen?

Ron de Kort

“Ik ben Ron de Kort, van 1953, kort na de watersnood, woonachtig in Vogelwaarde, gehuwd, 2 kinderen en 5 kleinkinderen. Met beide benen in de samenleving door een keur aan vrijwilligerswerk. Naast het voorzitterschap van de PvdA afdeling Hulst ben ik sinds kort lid van de Algemene Vergadering van waterschap Scheldestromen. Ook doe ik nog

Meer over Ron de Kort