Na ons de zondvloed?

18 november 2021

In Schotland vond een klimaatconferentie plaats. Daar namen landen elkaar de maat. Zo ging Zwitserland tekeer tegen China en India. Zwitserland, het land dat zware stookolie verbruikende rederijen postbussen en bankrekeningen verschaft en de scheepvaart vakkundig buiten de agenda van de klimaatconferentie wist te houden. En de Nederlandse inbreng? Die getuigde van slappe slasaus knieën. We nemen elkaar in deze AV ook wel eens de maat, maar de manier waarop dat hier gebeurt vindt de PvdA een stuk prettiger.

Pijn
Terug naar de postzegel op de wereldkaart die Zeeland heet. Komt de PvdA nu met een quote van mevrouw Thunberg, het opperhoofd van de Verenigde Naties of de premier van de Bahama’s? Welnee, want daar is de meerderheid in deze AV niet van onder de indruk. Ik moest denken aan een uitspraak van mijn Poolse oud-collega Tomasz. Ik mocht een tijd bij een niet nader te noemen groenteconservenfabriek in het midden van onze provincie werken. Tomasz deelde regelmatig een gezegde dat hij van zijn Pools-Russische moeder had geleerd: “Als je wakker wordt zonder pijn weet je dat je dood bent.” Melancholie en klimaatontwikkeling gaan prima hand in hand. De gevolgen van de klimaatverandering zorgen per slot van rekening voor hogere uitgaven door Waterschap Scheldestromen. Dat doet vervolgens pijn in de portemonnees van de Zeeuwen. Die financiële pijn schuiven we voor een groot deel voor ons uit. De volgende bestuursperiode gaan we de schuldquote van 250 procent stevig overschrijden. Daar heeft de PvdA al vaker haar zorgen over uitgesproken. Na ons de zondvloed?

Inflatie
Een ander groot financieel probleem staat al op de stoep. Ik doe een beroep op uw geheugen. Het was 1 juli 2021. De dag dat Boudewijn Paans overleed en de motie van de PvdA over lastendruk het niet haalde. Gelukkig heeft het dagelijks bestuur (DB) nog wel wat gedaan met onze stelling dat het door het DB gehanteerde inflatiepercentage van 1,5 achterhaald was. Het DB gaat nu uit van 2,5 procent inflatie. Dat is gelet op de internationale omwikkelingen (bijvoorbeeld VS oktober 6,2 procent) waarschijnlijk nog steeds te laag. We moeten als waterschap natuurlijk kijken naar de inkopersindex. Daarnaast moeten we ook rekening houden met de inflatie waarmee onze inwoners (CPI = consumer price index) te maken hebben en gaan krijgen. Voor de eerste helft van 2022 zijn de prognoses voor de Nederlanders slecht.

Inclusie
Scheldestromen is op zoek naar nieuwe medewerkers. Wij willen nog even terugkomen op voorvechter Boudewijn Paans. Het Verdrag inzake rechten van personen met een handicap is bijna 15 jaar geleden aangenomen door de algemene vergadering van de Verenigde Naties. Nederland heeft dit verdrag geratificeerd. Het gaat om 2 miljoen Nederlanders. Hoe staat het bij Waterschap Scheldestromen met het in dienst nemen van medewerkers met een functiebeperking?

Maarten Rossen (fractievoorzitter)