Verslag AV Scheldestromen

21 november 2019

Op donderdagavond 21 november 2019 kwam in Terneuzen de Algemene Vergadering (AV) van Waterschap Scheldestromen bijeen. Hieronder de belangrijkste punten uit de bijdrage van de PvdA-waterschapsfractie.

Begroting 2020 en de meerjarenraming 2020-2023
Helaas veel financiële overschrijdingen van waterschapsprojecten. Zeeuwen hebben al te kampen met hogere energielasten, kregen een BTW-verhoging voor hun kiezen, betaalden meer aan gemeentelijke belastingen en moeten ondertussen de borst nat maken vanwege een stijging van de zorgverzekering. Een stijging van de waterschapslasten voor de inwoners met meer dan de inflatie is voor de PvdA onverteerbaar. De PvdA diende daarom samen met 50PLUS en de Waterschapspartij Zeeuws-Vlaanderen een motie in om te voorkomen dat de lasten voor de Zeeuwen onnodig hard omhoog gaan. Deze motie werd helaas alleen gesteund door de VVD waardoor er geen meerderheid voor was. De PvdA stemde onder protest in met de Begroting 2020.

Het is de tijd van het jaar. De bladeren vallen en najaarsdepressies dringen letterlijk en figuurlijk aan. J.C. Bloem schreef er het toepasselijke gedicht ‘November’ over dat begint met de regels:
Het regent en het is november
Weer keert het najaar en belaagt
Het hart, dat droef, maar steeds gewender
Zijn heimelijke pijnen draagt

Maar wat blijkt? De klimaatveranderingen in Zeeland gaan wel erg hard de laatste tijd. Het is voor menigeen allang geen herfst meer. Sommige waterschapsbestuurders hebben zelfs besloten de winter over te slaan. Vorige week lazen wij in de PZC een artikel dat stijf van de lentekriebels stond. Het scheelde niet veel of dagelijks bestuurder Marien Weststrate (Partij voor Zeeland) bracht op de stoep van het clubgebouw van de ZMF een serenade. De PvdA was aangenaam verrast over het feit dat het dagelijks bestuur wil gaan samenwerken met de Zeeuwse Milieufederatie (ZMF). Samen op zoek naar locaties voor het herplanten van bomen en struiken. Hier gaat iets moois bloeien!

Wijziging van de belastingverordeningen
De kostentoedelingsverordening Waterschap Scheldestromen wordt volgend jaar pas aangepast. Momenteel staat de meter met 30% op het maximale aandeel voor de categorie ingezetenen (Kostentoedeling watersysteembeheer). Dat aanpassen ziet de PvdA met angst en beven tegemoet, omdat volgens artikel 120 lid 3 van de Waterschapswet dit percentage opgeschroefd kan worden tot 40%. Kan het dagelijks bestuur ons toezeggen dat dit niet gaat gebeuren? Dijkgraaf Toine Poppelaars (CDA): “Daar gaan we ons als dagelijks bestuur pas volgend jaar over buigen.”

Aanpassing belastingstelsel
Tot op heden zijn algemene besturen en veel belangengroepen op geen enkele manier bij de discussie over de belastingstelselherziening betrokken. Dat is niet goed. De PvdA en andere partijen hebben in een brief aan de Unie van Waterschappen gepleit voor het instellen van een klankbordgroep van gekozen vertegenwoordigers. Voorkom dat kleinere partijen buiten spel worden gezet. Dat is beter voor het draagvlak. Betrek ook belangengroepen zoals Eigen Huis, de Woonbond en Aedes bij de voorbereiding. De eerste poging om tot aanpassing van het belastingstelsel te komen liep spaak, de tweede poging leidde wederom tot uitstel. Drie keer is scheepsrecht. Dan gaat Den Haag het voor ons regelen en hebben wij niets meer in de melk te brokkelen.

Fractievoorzitter Maarten Rossen