Veerse Meervisie

Door Eddy Heerschop op 8 oktober 2021

Het Veerse Meer is niet van ons, maar van de vogels, de bomen, de orchideeën op de Goudplaat, de onderwaternatuur in het Veerse Meer. Wij hebben het Veerse Meer slechts te leen van onze kinderen, te leen van toekomstige generaties. Veel natuur is afhankelijk van ons als het gaat om beheer en wij dragen dan ook de zorg over het Veerse Meer en dat is een grote verantwoordelijkheid. Deze visie is een goede stap naar de toekomst toe.

Niet iedereen is wellicht gehoord, niet iedereen heeft zijn of haar zin en de natuur heeft slechts beperkt haar stem kunnen laten horen. Maar er is aandacht in de visie voor de zeilers, voor boeren, voor recreatieondernemers en ook voor Zeeuwen die op zaterdag met hun kinderen aan de waterkant wil recreëren. Nico de Jong gaf in zijn eerste ontwerp aan dat de oevers bereikbaar moeten blijven voor iedereen. Niet alleen voor de eigenaar van een villa aan het water, maar ook voor de hobbyvisser, de moeder die met haar kinderen in het water wil spelen, kortom iedereen moet kunnen genieten van een uniek gebied.

Het Veerse Meer is meer dan alleen de oevers, meer als alleen de Haringvreter. Het Veerse Meer is ook onderwater van groot belang en juist daar maakt de PvdA zich grote zorgen. De kwaliteit van het onderwaterleven is van enorm belang voor de kwaliteit van het hele gebied. Wanneer wordt er daadwerkelijk iets gedaan aan de waterkwaliteit en niet alleen maar onderzoek naar waarom het mis gaat? Zoals in een reclame voor pizza wordt gezegd “Als die bodem is goed de pizza is goed”. Vrij vertaald: zonder goede waterkwaliteit is er geen gezond Veerse Meer.

Deze visie geeft ruimte aan iedereen om van het Veerse Meer te genieten en het te gebruiken op een verantwoorde manier, zodat generaties na ons ook nog kunnen genieten van een ondergaande zon boven een gezond Veerse meer.

Wij vinden het belangrijk dat in de nieuw op te zetten governance structuur voor opvolging en bewaking van de visie alle partijen zijn vertegenwoordigd. Zowel gemeentes als provincie, maar ook de natuur- en milieu organisaties, de watersporters, de boeren en de recreatiesector. Zijn Gedeputeerde Staten het met ons eens dat alle betrokken partijen goed vertegenwoordig moeten zijn in deze nieuw op te zetten governance structuur?

Daarnaast vindt de PvdA dat deze governance of ‘nieuwe Veerse meer Raad’ de mogelijkheid moet krijgen om in de toekomst plannen die een daadwerkelijke verbetering geven als het gaat over biodiversiteit, ecologie en ruimtelijke kwaliteit af te wijken van de visie. Deze visie moet kunnen worden aangepast als ten gevolge van zeespiegelstijging het Veerse Meer niet meer voldoende ververst kan worden. Of als er vanuit de opgave klimaat er een initiatiefvoorstel zou komen om zuiveringsmoerassen aan te leggen aan de randen van het Veerse Meer, om zo de hoeveelheid uitgespoelde stikstof te verminderen, en daar mee de waterkwaliteit te verbeteren.

Tenslotte is een visie niet in beton gegoten. Nieuwe inzichten moeten de mogelijkheid geven om aanpassingen te doen. Geen stap achteruit maar altijd vooruit. Bovendien zijn wij benieuwd naar het volgende: Wanneer en waar zitten er ‘peilmomenten’ in deze visie om de visie actueel te houden? Komen we over 10 jaar met een nieuwe visie of doen we regelmatige een update waarbij alle gebruikers worden gehoord? De tweede optie heeft onze voorkeur. Volgens de PvdA is het goed om met elkaar in dialoog te blijven als het gaat om gebruik en beheer van dit unieke stuk Zeeland. Kiezen Gedeputeerde Staten ook voor de tweede optie?

Statenlid Eddy Heerschop

Eddy Heerschop

“Ik ben Eddy Heerschop. Geboren en getogen Vlissinger. Werkzaam in de Zeeuwse industrie. Ik wil mij gaan inzetten voor: – Een duurzamere economie. – Een provincie waar vakmensen, arbeidsmigranten, laag en hoog opgeleide Zeeuwen kunnen wonen en werken in een groene, gezonde en veilige omgeving. – Waar mensen zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk inkomen,

Meer over Eddy Heerschop