Strategische aanpak stikstof in Zeeland

Door Eddy Heerschop op 10 juli 2020

Wij zijn hier vandaag bij een in Studio A58 gelegen aan de A58 , waar vanaf 16 maart een maximum snelheid geldt van 100 kilometer per uur. Dat is om stikstofruimte vrij te maken zodat woningbouw mogelijk gemaakt wordt. Tegelijk demonstreren boeren, ook in onze provincie, tegen het huidige stikstofbeleid.

Voor ons ligt het Statenvoorstel Strategische aanpak Stikstof. Als PvdA kunnen we met dit voorstel instemmen. Wij denken dat deze aanpak van de stikstofproblematiek een goede is, want in deze aanpak doen we het samen. Samen met de boeren, samen met de industrie, maar ook zeker samen met onze buren. Tenslotte komt 46% van de stikstofdepositie in onze mooie provincie uit het buitenland en dat geeft een extra dimensie aan deze problematiek.

Als PvdA zien we dit voorstel als een belangrijke bouwsteen voor een regionale Green Deal waarin we oog hebben voor versterking van onze kwetsbare duinen, onze kwetsbare plattelandsnatuur en waarin we oog hebben voor de mogelijkheden om op een duurzame manier woningen te bouwen. Door een reductie van NOX (waar verkeer, scheepvaart en industrie voor verantwoordelijk zijn) krijgen we ook schonere en gezondere lucht die van belang is voor de gezondheid van ons allemaal.

De PvdA ziet in deze aanpak mogelijkheden om de harde scheiding tussen natuur en landbouw weg te halen. Landbouwers worden deels natuurbeschermers en verdienen op deze manier een boterham en natuurbeschermers worden deels landbouwers. Door natuur inclusieve landbouw en een gebiedsgerichte aanpak in de bufferzones is sprake van een win-winsituatie.

We vragen Gedeputeerde Staten om samen met alle partners een concrete aanpak met concrete doelen vast te stellen met juridische geborgde tussendoelen. Gedeputeerde, maak u hard binnen het Interprovinciaal Overleg (IPO) voor duidelijke regels voor extern salderen. We moeten niet hebben dat men vanuit het land onze stikstofruimte opkoopt. Op deze manier kunnen we het stikstof probleem gezamenlijk aanpakken, waarbij er kansen liggen voor wonen, werken en natuur in onze mooie provincie.

Eddy Heerschop

“Ik ben Eddy Heerschop. Geboren en getogen Vlissinger. Werkzaam in de Zeeuwse industrie. Ik wil mij gaan inzetten voor: – Een duurzamere economie. – Een provincie waar vakmensen, arbeidsmigranten, laag en hoog opgeleide Zeeuwen kunnen wonen en werken in een groene, gezonde en veilige omgeving. – Waar mensen zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk inkomen,

Meer over Eddy Heerschop