Door Ralph van Hertum op 26 januari 2021

Prijsstijging Zeeuwse busvervoer tegengaan

De PvdA-Statenfractie is ontevreden over de voorgenomen prijsstijging in het Zeeuwse busvervoer. Busreizigers die weinig met de bus reizen moeten namelijk extra betalen voor hun busrit. Voor sommige ritten loopt de prijsstijging hoog op. De oorzaak hiervan is de toename van het kilometertarief met 38%.

De PvdA heeft recentelijk in de commissie economie al vragen gesteld over de prijsstijgingen in het openbaar vervoer. Gedeputeerde Staten erkenden dat dagelijkse busreizigers veelgebruikers korting krijgen, maar zeldzame gebruikers een flinke rekening krijgen gepresenteerd.

Reizigersorganisatie Rover is in een reactie kritisch op de verhoging van het kilometertarief. Dit beleid jaagt mensen nog verder uit het openbaar vervoer. Welke stappen kan de provincie zetten om deze prijsstijging te voorkomen en is het bijvoorbeeld mogelijk dat de provincie de getroffen busreizigers gaat compenseren?

Naar aanleiding hiervan heeft de Statenleden Ralph van Hertum en Inez Flameling van de Partij van de Arbeid de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:
1. Hoe kijken Gedeputeerde Staten aan tegen de forse stijging van de kilometerprijs met 38%? Graag een toelichting.
2. Hoe rijmen Gedeputeerde Staten deze forse prijsstijging met OV-visies en onderzoeken waarin wordt gesteld dat het openbaar vervoer betaalbaar moet blijven voor iedereen? Graag een toelichting.
3. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om busreizigers op enige wijze te compenseren voor de forse prijsstijging? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

Antwoorden op Statenvragen ‘Prijsstijging openbaar vervoer’ (26-01-2021)

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum