Mobiliteitsstrategie

Door Ralph van Hertum op 23 juli 2021

De PvdA-Statenfractie heeft het voorstel voor de Zeeuwse mobiliteitsstrategie positief beoordeeld. We zijn benieuwd naar de precieze uitwerking en verwachten dat onze opgeschreven wensen mee worden genomen bij het verder uitwerken van de Zeeuwse mobiliteitsstrategie. Daar zou ik het bij kunnen houden, maar we willen toch graag onze speerpunten extra in de verf zetten.

Te beginnen bij de inspraak van meneer Alex de Vos. Hij kwam bij de commissievergadering zijn verhaal doen over dit onderwerp. Opbouwende kritiek, complimenten voor het stuk en een uitgestoken hand. De Vos is een modelinwoner: betrokken en altijd bereid om aan te sluiten bij initiatieven. Zo zijn er meer. Aan Gedeputeerde Staten de vraag of zij de deur open houden voor mensen, zoals meneer De Vos, willen verbeteren.

De Vos zet in op toegankelijkheid voor minder validen, betaalbaarheid en bereikbaarheid. Ook onze speerpunten. We willen Gedeputeerde Staten op het hart drukken dat een reis met het vervoer betaalbaar moet zijn en naar onze wens goedkoper dan het nemen van de auto.

We stippen graag positieve punten in dit voorstel aan: de mobiliteitscentrale wordt de verbinder van het Zeeuwse openbaar vervoer. Er gaat maatwerk worden geleverd per regio. De MaaS-app wordt verder ontwikkeld. Gedeputeerde Staten willen de samenwerking met de gemeenten verbeteren, ontschotten. Voor ons positieve ontwikkeling.

De afgelopen weken hebben we wel één belangrijk zorgpunt gehoord. Veel mensen hebben het bericht opgepikt dat de bus uit het dorp gaat verdwijnen. Ik heb aan hen uitgelegd dat er vervangende middelen voor komen en één ervan is, wat ons betreft, de flextaxi. Twee vragen:
1. Kan de gedeputeerde nogmaals uitleggen dat de bus niet uit het dorp verdwijnt, maar dat de bus wordt vervangen door een comfortabel vervoersmiddel dat mensen naar de hub brengt?
2. Kan de gedeputeerde deze beeldvorming ook extern laten communiceren om zo zorgen bij inwoners weg te nemen?

Dan gaan we over naar ons ideaalbeeld. Wij zien mevrouw Sinke voor ons. Zij woont in Yerseke. Zij wil graag naar haar moeder in Kattendijke. Met de auto is deze rit 15 minuten en ongeveer twee euro aan brandstofkosten. Met het openbaar vervoer is deze rit één uur. Zo moet mevrouw Sinke op zaterdag met de bus van Yerseke naar het station in Goes en met een haltetaxi naar Kattendijke. Wij willen graag dat mevrouw Sinke direct van Yerseke naar Kattendijke kan reizen. Twee opties zijn daarvoor:
1. Door een chauffeur en reiziger in contact te brengen via de mobiliteitscentrale zodat meneer Rottier mevrouw Sinke meeneemt naar Kattendijke wanneer hij op weg is naar Goes.
2. Of doordat een flextaxi mevrouw Sinke direct van Yerseke naar Kattendijke brengt. Kan de gedeputeerde toezeggen dat de flextaxi inderdaad een plek krijgt in de definitieve versie van de mobiliteitsstrategie?

Tot slot staan we als PvdA voor verlangen naar verandering. De mobiliteitsstrategie moet een duidelijke verbetering zijn voor de reiziger: sneller en goedkoper. Dan lopen mensen hier warm voor. Wij wensen alle betrokkenen veel succes bij het uitwerken van deze mobiliteitsvisie. Zorg ervoor dat de beeldvorming positief is en dat het vervoer in Zeeland betaalbaar, toegankelijk, bereikbaar en duurzaam wordt of blijft.

Statenlid Ralph van Hertum

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum