Overstap station Roosendaal halen

Door Ralph van Hertum op 16 juli 2021

“Wanneer wordt de overstap verbeterd?”, is een vraag die veel Zeeuwse treinreizigers van Zeeland naar Breda stellen. De overstaptijd bedraagt – zonder vertraging – drie minuten van het ene spoor naar het andere spoor. Wanneer een kleine vertraging optreedt is de overstap niet haalbaar omdat de andere trein al kan gaan rijden. De PvdA-Statenfractie heeft in het verleden al meerdere keren in de Statenzaal opmerkingen gemaakt en vragen gesteld over de overstap op station Roosendaal. Gedeputeerde Staten blijven terecht ijveren voor een betere treinverbinding van en naar Zeeland, maar de overstap is en blijft een groot pijnpunt. Voor ons is het belangrijk dat het openbaar vervoer voor iedereen op een goede manier toegankelijk is. Rennen op station Roosendaal hoort daar niet bij. Veel reizigers storen zich aan de krappe overstap en overwegen de auto nemen, terwijl we juist het gebruik van het openbaar vervoer willen stimuleren.

Op station Roosendaal hebben we gesproken met reizigers, NS-personeel en de shopmedewerkster. De laatstgenoemde is elk half uur getuige van de korte overstaptijd: “Mensen moeten rennen voor hun leven. Jong en oud sprinten van het ene perron naar het andere. Waarom kan de overstaptijd niet een paar minuten groter worden?” Een NS-conductrice wil graag op de overstap wachten en doet dat soms. “Wij willen graag de reizigers de overstap laten maken, maar de NS-leiding geeft ons de opdracht om stipt te vertrekken. Op ons horloge is op de seconde te zien hoe laat we moeten vertrekken. Wachten we op de overstappers, krijgen we van de NS op onze kop dat we te laat vertrekken. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen een klacht indienen bij de NS. Hopelijk wordt er dan geluisterd.” Een andere conducteur geeft aan dat het treinsysteem complex is: “Waar de ene trein vertraging oploopt, kan dit voor een golf aan vertraging zorgen verder op in het traject. We krijgen alleen toestemming om te wachten als de leiding toestemming geeft om te wachten. En dat kan gebeuren.”

De reizigers zijn vooral ontevreden. De ene zegt: “Ik ben een half uur later op mijn bestemming, alweer. Dit is heel vervelend.” De ander zegt: “Ik begrijp niks van de NS. Waarom wacht de aansluiting niet op ons? Soms gaan de deuren letterlijk voor onze ogen dicht.” Door deze vragen willen we dat de provincie (opnieuw) aandacht vraagt voor de overstap. Bovendien willen we dat de NS duidelijk wordt gemaakt dat er meer marge moet worden ingebouwd voor de overstap of dat de wachtende trein de reizigers wel de kans geeft om over te stappen.

De vragen voor het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland:

1. Welke acties hebben Gedeputeerde Staten de afgelopen jaren ondernomen om de korte overstap op treinstation Roosendaal te verbeteren?

2. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om de overstap op station Roosendaal per brief, eventueel in samenwerking met andere belanghebbende partijen, onder de aandacht te brengen van de NS? Graag een toelichting.

3. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om de verbetering van de overstap op station Roosendaal bij toekomstige overleggen met de NS als hard Zeeuws punt op tafel te leggen? Graag een toelichting.

4. Zijn Gedeputeerde Staten het eens met de PvdA dat als de trein een – beperkte – vertraging heeft, de vertrekkende trein in principe moet wachten tot de reizigers zijn overgestapt? Graag een toelichting.

Antwoorden op Statenvragen ‘Overstap Roosendaal’ (16-07-2021)

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum