Door Corina van der Vliet op 23 juli 2021

Nota verbonden partijen provincie Zeeland

In de commissie zijn al complimenten verstrekt over de duidelijkheid van deze nota. Wij willen dit compliment toch in deze Statenvergadering herhalen. De nota is leesbaar en het werken met uitgewerkte schema’s en kleuren geeft een overzichtelijk beeld. Laat deze nota inspiratie geven en een voorbeeld zijn voor andere nota’s. Soms lees je een nota twee keer. En dan valt het oog op andere woorden. Dat is bij ons het geval bij deze nota. Dat levert nog een opmerking en een vraag op.

De opmerking gaat over het publieke belang. Deelname aan een verbonden partij is gebaseerd op een publiek belang. Dat publieke belang is een uitkomst van een politieke afweging door Provinciale Staten. Bij die politieke afweging hoort ook de inschatting van politieke risico’s. Dus niet de financiële risico’s maar de politieke. Dat vraagt naar onze mening dat we altijd goed dienen te beoordelen op basis van welke doelen en gewenste resultaten de verbondenheid wordt aangegaan.

De vraag betreft de periodieke evaluatie. In de nota staat dat als daar aanleiding voor is de verbonden partij wordt geëvalueerd. Idealiter wordt een dergelijke evaluatie periodiek uitgevoerd en is vooraf bepaald om de hoeveel jaar een evaluatie dient plaats te vinden (bladzijde 15). Bijvoorbeeld om de 4 of 5 jaar of zoveel eerder dan nodig blijkt. Het lijkt ons als PvdA goed om de woorden ‘als daar aanleiding voor is’ te definiëren. Eigenlijk voelen wij nog meer voor een standaard evaluatieperiode. Evalueren houdt scherp, geeft inzicht. We willen de volgende vragen ter overdenking stellen:
1. Zijn Gedeputeerde Staten het met de PvdA eens dat evalueren leidt tot inzicht, tot gesprek en dat het alle partijen scherp houdt?
2. Kunnen Gedeputeerde Staten de woorden ‘als daar aanleiding voor is’ concretiseren?
3. Willen Gedeputeerde Staten toezeggen dat bij nieuwe verbonden partijen standaard vooraf een evaluatieperiode wordt vastgelegd?

Fractievoorzitter Corina van der Vliet

Amendement Nota verbonden partijen Provincie Zeeland (23-07-2021)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde