Door Ralph van Hertum op 29 maart 2021

Vragen over Provinciale Impuls Wonen

De PvdA volgt met interesse de ontwikkelingen rondom de Provinciale Impuls Wonen (PIW). Naar onze mening is dit een goed middel om verkrotting in Zeeland tegen te gaan. Huizen die eerst dreigen uit de woningmarkt te vallen, kunnen nu een nieuw leven krijgen door een subsidie vanuit de provincie. Wel zien we verbeterpunten voor de PIW.

Het uitgangspunt van de PvdA is dat voor alle Zeeuwen een betaalbare koop- of huurwoning beschikbaar moet zijn. In tijden van krapte op de woningmarkt is dat een hele uitdaging. Doordat de PIW kan worden gebruikt om cultureel erfgoed op te knappen, een woning duurzamer te maken of innovatie toe te passen, zijn wij positief over deze subsidie. Maar we hebben een aantal verbeterpunten.

We zijn bekend met de uitkomsten van de tiende ronde van de PIW. Wij willen meer de nadruk leggen op cultureel historie, duurzaamheid en innovatie. Is de PIW wel voldoende bekend onder de Zeeuwse inwoners?

Naar aanleiding hiervan hebben PvdA-Statenleden Ralph van Hertum en Eddy Heerschop de volgende vragen voor het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland:

1. Zijn Gedeputeerde Staten het met ons eens dat de PIW een positieve ontwikkeling heeft voor de Zeeuwse woningmarkt? Graag een toelichting.
2. De PvdA wil graag dat de criteria voor de PIW worden herzien. Wij willen meer pluspunten voor innovatie, cultureel historie en duurzaamheid. Deelt u onze mening? Graag een toelichting.
3. De regionale spreiding van de PIW is niet groot. Welke verklaring hebben Gedeputeerde Staten daarvoor? Graag een toelichting.
4. Welke acties ondernemen Gedeputeerde Staten om de PIW onder de aandacht van de Zeeuwen te brengen? Graag een toelichting.
5. De PIW wordt gebruikt voor een aantal functies, waaronder het verdunnen van het woningaanbod / sloop. De PvdA staat juist voor meer beschikbare betaalbare woningen op de Zeeuwse woningmarkt. Op welke wijze compenseren Gedeputeerde Staten het verlies van woningen (sloop), ontstaan door gebruik van de PIW? Graag een toelichting.
6. Op welke wijze vindt samenwerking plaats met andere provinciale subsidies? Wordt bijvoorbeeld iemand die andere subsidies aanvraagt ook gewezen op de mogelijkheden van de PIW? Graag een toelichting.
7. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om de criteria van de PIW te evalueren en met aanbevelingen / bespreekpunten naar Provinciale Staten te komen? Zo ja, op welke termijn? Graag een toelichting.
8. Het Centrum voor Beeldende Kunsten, Vormgeving & Architectuur Zeeland (CBK) kan ook een rol vervullen bij de PIW. Een standaardroutekaart voor de PIW- aanvrager kan de te doorlopen stappen, zoals de technische en culturele stappen, op een rijtje zetten. Dit bespaart geld en tijd. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om met het CBK in overleg te gaan over deze routekaart bij de PIW? Graag een toelichting.

Antwoorden op Statenvragen ‘Provinciale Impuls Wonen’ (29-03-2021)

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum