Door Corina van der Vliet op 23 juli 2021

Ontvlechting Evides

De wekker gaat. Tijd om op te staan. Even rustig wakker worden onder het genot van een bakje koffie of thee of een ‘gewoon’ glas water. Hiervoor hebben we water nodig. Dat halen we met een automatische handeling uit onze kraan. Het is een vanzelfsprekendheid. We staan hier niet ieder dag bij stil. Maar, water is dé belangrijkste vloeistof op aarde. Zonder water is er op aarde geen leven mogelijk. Water is van groot belang voor de volksgezondheid, het welzijn en de welvaart. Water is een eerste levensbehoefte. Als consument mogen we er op vertrouwen dat ons drinkwater veilig en schoon is. Voor ons als PvdA zijn dit meer dan voldoende argumenten om te zorgen dat drinkwater in publieke handen komt. Drinkwater hoort niet bij een commercieel bedrijf. En na jaren en jaren, bespreken we vandaag het aankopen van de aandelen water van PZEM naar een nieuw op te richten publieke organisatie: GBE Aqua. De jaren gekoesterde wens om water in publieke handen te krijgen is dichterbij dan ooit.

Wij hebben ons verdiept in de technische en behoorlijk ingewikkelde constructie die nodig is om de aandelen water in publieke handen te krijgen. We hebben nota genomen van de risico’s en van de eenmalige bijdrage van 10 miljoen van het Rijk. Dank aan het college, specifiek aan gedeputeerde Van der Velde, voor de inzet op dit dossier. Hij heeft ons als Provinciale Staten meegenomen in de ontwikkelingen, de uitwerking en hij heeft ons voorzien van externe adviezen en rapportages.

De constructie van aankoop van de aandelen Evides gaat gepaard met een haast niet te bevatten bedrag van € 367 miljoen. Eerder heeft de PvdA aangegeven dat dit geld voelt als ‘ons geld’, gemeenschapsgeld. Geld waar zorgvuldig mee omgegaan dient te worden. Wij benadrukken het belang van het maken van goede afspraken met PZEM over het instellen van een geoormerkte reserve. De koopsom dient PZEM in deze bestemmingsreserve te storten. Zo blijft dit enorme aankoopbedrag beschikbaar om uit te keren aan de Zeeuwse overheden. Wij vinden dit zo belangrijk dat de afspraken statutair dienen te worden vastgelegd. De aankoopsom is niet bedoeld voor de reguliere bedrijfsvoering van PZEM maar dient in de komende jaren terug te komen naar de Zeeuwse overheden. Omdat wij hier zoveel waarde aan hechten zijn wij mede indiener van het ingediende amendement.

Als PvdA baseren we ons besluit op de volgende doelen:
1. Drinkwater hoort in publieke handen.
2. Zeeuwse overheden ontvangen dividend.
3. Er ontstaat financiële ruimte voor het Delta Kenniscentrum tot een maximum van in totaal € 20 miljoen tot en met 2030. Wij hebben aan de oprichting van het Delta Kenniscentrum een hoge prioriteit toegekend.
Drie doelen die bereikt worden met het uitgebreide collegevoorstel, rekening houdend met het amendement.

Mijn collega Ralph van Hertum sprak vanochtend de woorden ‘verlangen naar verandering’ uit. Namens de PvdA wil ik ze hier herhalen. Wij verlangen naar besluitvorming op dit dossier, dit is het moment. En we zien uit naar de verandering en kansen die dit zo belangrijke besluit brengt. Morgenochtend. We worden wakker. Vullen de waterkoker of de koffiemachine. Rustig de actualiteiten doornemen onder t genot van een bakje. Wat ons betreft lezen we dan dat Provinciale Staten besloten hebben dat water in publieke handen komt.

Fractievoorzitter Corina van der Vliet

Amendement Statenvoorstel ontvlechting Evides (23-07-2021)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde