Geen verdubbeling Deltaweg

Door Ralph van Hertum op 26 februari 2021

Vanochtend was ik in schitterend weer aan het flyeren voor de PvdA in de wijk de Goese Polder. En vanuit de westzijde kijk je uit op de Deltaweg. Een paar inwoners van de Laan der Verenigde Naties hadden een verenigde boodschap voor ons als Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten. Maak van de Deltaweg geen vierbaansbaanweg. Het verdubbelen van de weg is schadelijk voor de natuur, onze rust en kost ons allemaal veel te veel geld. Deze inwoners vroegen of ik die boodschap wilde meegeven aan u en dat is bij deze gebeurd.

We hebben als Provinciale Staten een brief ontvangen. We kunnen deze brief helaas niet amenderen of deze bespreken in de Statenvergadering. Daarom bespreken we deze brief in de commissievergadering. Goede punten: Gedeputeerde Staten nemen zich voor om Provinciale Staten mee te nemen in informatiebijeenkomsten. Ook worden de belanghebbenden geraadpleegd en actief betrokken bij de totstandkoming van een plan. Daar zijn we als PvdA ook voor, maar we behouden ons wel het recht dat als een dorpsraadvoorzitter bij Omroep Zeeland roept ‘dat de weg verdubbeld moet worden’ en anderen dit ook gaan roepen, dat wij alle belangen in de weegschaal leggen. Onze afweging kan daardoor anders worden dan het voorstel dat Gedeputeerde Staten gaan maken aan de hand van het komende onderzoek. Wij hechten bijvoorbeeld extra waarde aan de natuur, de ecologie en dat willen we terug zien in de plannen. Bovendien willen we dat geld naar mensen gaat en niet naar asfalt. Miljoenen euro’s besteden aan infrastructuur is vaak weggegooid geld. Een verdubbeling van de Deltaweg is voor de PvdA geen optie. Bovendien zal een verdubbeling van de Deltaweg waarschijnlijk ook samengaan met een verhoging van de maximumsnelheid van 80 naar 100 km/uur. Dat betekent ongeveer 30% meer stikstofuitstoot per gereden kilometer. Dat gaat ten koste van stikstofruimte voor woningbouw, bedrijven en boeren.

Het bevreemdt ons dan dat Gedeputeerde Staten de brief met deze alinea afsluit: “Het is waarschijnlijk dat het project Deltaweg (A256/N255) uiteindelijk opgepakt moet worden als een groot project.” …. We zullen daarom voorafgaand aan de startnotitie een voorstel doen aan uw Staten om de status van groot project toe te kennen aan het project Deltaweg. De startnotitie met de oplossingsrichting wordt conform het Kader Grote Projecten opgesteld. We streven er naar om de startnotitie in de eerste helft van 2022 ter besluitvorming aan u voor te leggen.” Wij zijn hier zeer ontevreden over. Gedeputeerde Staten gaan het onderzoek vooringenomen in. De conclusie ligt al vast: dit moet een groot project worden. Wij zijn niet zover. Vraag: klopt het dat kleine investeringen in infrastructuur geen groot project worden? Anders geformuleerd: gaan Gedeputeerde Staten er nu al vanuit dat de Deltaweg miljoenen euro’s aan belastinggeld zal gaan kosten? Wel terecht verwijzen Gedeputeerde Staten naar de passages in het coalitieakkoord: “Een betaalbare oplossing, gericht op verkeersveiligheid en doorstroming.” Alleen wat is die oplossing? In de afgelopen jaren hebben wij gepleit voor verkeerscontroles, voorlichtingscampagnes, waarschuwingsborden. Na het ernstige ongeluk medio 2019 is de weg veiliger geworden. Voor de PvdA kan een betaalbare oplossing ook zijn: een extra voorlichtingscampagne en snelheidscontroles. Kosten: 1 miljoen euro. Dan volgen we het coalitieprogramma én besparen we zeer veel geld.

Als PvdA hebben we gevraagd om onderzoek te doen naar de oorzaken van de ongelukken op de Deltaweg. Wij vermoeden dat het gaat om niet goed menselijk handelen. Hebben Gedeputeerde Staten dit onderdeel inderdaad opgenomen in het onderzoek naar de Deltaweg? Zijn Gedeputeerde Staten het met ons eens dat de oplossing van de Deltaweg niet mag leiden tot stremming/de flessenhals bij de Zeelandbrug? Wij stellen nog één vraag over deze brief: als uit het onderzoek komt dat grote aanpassingen niet nodig zijn op de Deltaweg, zijn Gedeputeerde Staten dan ook bereid om de Deltaweg géén groot project te maken en geen miljoenen euro’s te investeren in deze veilige weg?

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum