Dossier Zanddijk

Door Ralph van Hertum op 5 februari 2021

De tijd gaat snel. Deze week besefte ik dat ik inmiddels bijna zes jaar Statenlid ben. In die tijd zijn tal van onderwerpen voorbijgekomen, zoals een tolvrije tunnel, de mestvergister bij Rilland, de kustvisie en de Zanddijk. Het laatste onderwerp komt vandaag alweer terug op de agenda.

Wat de PvdA betreft mogen we bij het dossier Zanddijk niet aan wensdenken doen. De term wensdenken nemen we over van voormalig PvdA-fractievoorzitter Annebeth Evertz, die de term naar voren haalde bij andere politieke projecten. In haar beleving gingen politici te veel uit van politiek wensdenken. Het ontbrak in sommige gevallen aan kritisch en scherp doorvragen op belangrijke punten. Wij willen de Zanddijk natuurlijk niet met de andere projecten vergelijken, maar de brede bandbreedte van 40% zit ons dwars. In onze mailbox en de krant lezen we zelfs dat de totale kosten voor de gekozen variant nog hoger zullen uitpakken. Wij hopen dat deze berichten niet kloppen, maar met een bandbreedte van ongeveer 40% kunnen we daar niet zeker van zijn. Kan de gedeputeerde ons meenemen in de planning wanneer de onzekerheidsmarge in de kosten van 40% afneemt? En is hij bereid om toe te zeggen dat binnen een half jaar de onzekerheidsmarge op maximaal 15% ligt?

Zoals u een paar maanden geleden van ons heeft gehoord is en blijft de Zanddijk voor de PvdA-Statenfractie een worsteling. We hebben het idee dat onevenredig veel provinciaal geld aan infrastructuur wordt besteed. Maar we hebben A gezegd en moeten ons dat ook constructief richten op het vervolg. Dit eerste voorstel gaat over de € 8 miljoen voor de compensatie van de aanwonenden van de Zanddijk. Volgende voorstellen zullen met grotere bedragen gaan uitpakken. Wij investeren liever in mensen dan in asfalt.

De reden dat we voor stemmen heeft te maken met de omwonenden van de Zanddijk. Mede op ons verzoek worden de omwonenden ‘ruimhartig gecompenseerd’. Inwoners die snel kiezen voor het verkopen van hun eigendom aan de provincie moeten op een andere plek een nieuw leven gaan opstarten. Wij kunnen deze mensen niet in de steek laten en in onzekerheid laten en willen daar provinciaal geld voor vrijmaken.

Concluderend vragen we aandacht voor het snel terugbrengen van de financiële onzekerheid en de toenemende zekerheid voor de omwonenden van de Zanddijk. Wij hopen dat de gedeputeerde niet aan politiek wensdenken zal doen in dit dossier en Provinciale Staten stap voor stap meeneemt in het zo snel mogelijk terugbrengen van de bandbreedte.

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum