Controle op lozingen Westerschelde

Door Eddy Heerschop op 31 augustus 2021

De PvdA maakt zich zorgen over de ontwikkelingen rondom de fabriek van 3M in Antwerpen en de lozingen op de Westerschelde. PFAS en PFOS zijn stoffen die zich ophopen in het milieu en niet of nauwelijks afbreken. Deze stoffen zijn een bedreiging voor ons milieu en de volksgezondheid.

De PvdA-Statenleden Eddy Heerschop en Inez Flameling hebben daarom de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Willen Gedeputeerde Staten op korte termijn een lijst met bedrijven die lozen op de Westerschelde delen met Provinciale Staten en hierin ook de mogelijke bedrijven in België opnemen?

2. Voldoen deze vergunningen aan de norm van 2021 voor wat betreft PFAS / PFOS en andere milieugevaarlijke stoffen?

3. Hoe staat het met de controle op deze vergunningen en hoe ver is de RUD / DCMR met het actualiseren van oude vergunningen?

4. Kunnen Gedeputeerde Staten aangeven of daadwerkelijk controle op lozingen wordt gevoerd of worden alleen documenten gecontroleerd?

5. Willen Gedeputeerde Staten onze eigen vergunningenplicht tegen het licht houden en daarbij ook kijken naar de looptijd van de huidige vergunningen?

Antwoorden op Statenvragen ‘PFAS en PFOS 3M’ (31-08-2021)

Eddy Heerschop

“Ik ben Eddy Heerschop. Geboren en getogen Vlissinger. Werkzaam in de Zeeuwse industrie. Ik wil mij gaan inzetten voor: – Een duurzamere economie. – Een provincie waar vakmensen, arbeidsmigranten, laag en hoog opgeleide Zeeuwen kunnen wonen en werken in een groene, gezonde en veilige omgeving. – Waar mensen zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk inkomen,

Meer over Eddy Heerschop