Belastingverhogingen komen er aan

2 juli 2021

Mij staat bij dat Waterschap Scheldestromen jaren geleden werd geconfronteerd met een tekort aan heipalen. Ik meen bij de opknappen van een rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) in West-Zeeuws-Vlaanderen. Schommelingen in de economie hebben zo hun doorwerking op het werk van het waterschap. Kijk daarom af en toe eens over de dijk naar de macro-economische ontwikkelingen.

Inflatie
Tijdens de commissievergadering ging het kort over inflatie. Was de inflatie (CPI = consumentenprijsindex) in mei 2020 nog 1,2%. In mei 2021 was die 2,1%. Het Statistisches Bundesamt berichtte deze week dat het in Duitsland van 0.9% in mei 2020 naar 2,5% in mei 2021 was gegaan. Twee maanden geleden berichtte de Bundesbank al dat de inflatie dit jaar naar de 4% of meer gaat. Wanneer Duitsland niest is Nederland verkouden. Daarnaast is de inkopersindex of PMI (purchasing managers index) van 40,5 in mei 2020 naar 69,4 in mei 2021 gegaan. Daardoor worden waterschapswerken duurder.

Die extra kosten betalen de Zeeuwen. Zij betalen ook voor het wegvallen van de precario en dat is + 2,19% lastendruk. Er is belastingstijging voor de Zeeuwen door toename van de WOZ-waarden. Zeker bij de gemeentelijke belastingen. Inflatie heeft daarnaast nog veel meer invloed op de Zeeuwse huishoudportemonnee.

Onrealistisch
Het dagelijks bestuur (DB) hanteert volgens de PvdA een onjuiste formule voor de lastendrukstijging. Het DB gaat in de meerjarenraming uit van lastendrukstijging van 1 tot 2% + inflatie. Het DB stelt dat de inflatie voor 2021 uitkomt op 1,5%. We zitten op de helft van het jaar en de inflatie is nu al hoger. Dit gaat pijn doen in de huishoudboekjes van de Zeeuwen. Wij dienen daarom een motie in (zie onderaan).

Investeringen bijstellen
Wij zijn van de PvdA en niet van het Simplistisch Verbond (neemt niet weg dat wij sympathie hebben voor dit verbond). Er zijn verschillende oplossingen.
A. Kosten besparen:
1. De medewerkers van het waterschap zijn betrokken en vindingrijk. Een gemaal dat naast het Kanaal door Walcheren stond werd op hun voorstel niet aan de metaalhandelaar verkocht, maar gereviseerd en draait nog steeds als gemaal Jacoba bij Kamperland. Bleek goedkoper dan een nieuw gemaal aanschaffen.
2. Wanneer materiaal boekhoudkundig is afgeschreven betekent dit niet altijd dat het ook technisch is afgeschreven.
B. Investeringen temperen:
1. Waarom halsstarrig vasthouden aan € 30 miljoen investeren per jaar? Waar is de stenen tafel waarin dit gebeiteld staat?
2. Minder asfalt smeren. Scheldestromen is een waterschap. Geen wegschap.

Motie over maaibeleid
De motie hebben we ‘Referentiekader’ genoemd. Zoek eens uit hoe andere weg- en terreinbeheerders in Nederland maaien en er in sommige gevallen de kosten mee weten te drukken omdat het maaisel als biomassa verkocht wordt. Dan moet je niet bij één ander waterschap te rade gaan, maar verder kijken. Tessalonicenzen 5:21: “Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet.”

Maarten Rossen

Niet geheel verrassend sneuvelden onze twee moties. Straatvechten in de boerenrepubliek valt niet altijd mee. Tegen de bierkaai zijn we soms succesvoller. De PvdA, CU, Natuurterreinen en 50Plus stemden tegen de Voorjaarsnota. Water Natuurlijk stemde (zonder toelichting) verdeeld. Ron de Kort heeft schriftelijke artikel 37-vragen gesteld om toch de noodzakelijke informatie over maaien boven water te krijgen.

Motie ‘Lastendruk’ (01-07-2021)

Motie ‘Referentiekader’ (01-07-2021)