Door Corina van der Vliet op 5 februari 2021

Aandeelhoudersstrategie North Sea Port

De PvdA-fractie heeft met belangstelling de aandeelhoudersstrategie van North Sea Port (NSP) gelezen. De eerste aandeelhouderstrategie na de fusie in 2018. NSP, een o zo belangrijke werkgever in Zeeland. Zelf goed voor zo’n 250 arbeidsplaatsen, maar alle ruim 500 bedrijven binnen deze haven zorgen voor 100.000 arbeidsplaatsen. Deze werkgelegenheid is belangrijk voor Zeeland. Het hebben van een baan is belangrijk voor bestaanszekerheid.

Als we op de website de zoekterm ‘ondermijning’ invullen komen er nul resultaten. Dat vinden wij opmerkelijk. Ook in de strategie vinden we ondermijning onderbelicht. We willen hier meer aandacht voor. NSP ziet, vanuit een helicopterview, wat er op het NSP grondgebied allemaal gebeurt. Daarom zijn wij als PvdA mede-indiener van het amendement. De wijze waarop de aandeelhouders en de directie dit onderwerp hoger op de agenda zetten (dus de hoe-vraag) is niet aan ons. Dat hierin samengewerkt wordt met andere partijen spreekt naar onze mening voor zich.

Wij vragen aandacht voor verduurzaming. Het bedrijfsleven, dus ook NSP, dient te gaan voor het ophogen van hun ambities om duurzaam te werken, innovatief te werken, vernieuwend te denken en uit te gaan van circulaire economie. Daar ligt een uitdaging, dat beseffen wij ook. Maar tegen NSP zeggen wij: ga er voor, er liggen kansen, pak die kansen. Als PvdA zien we een toekomst voor NSP als havenbedrijf met een groot aandeel in circulaire economie. Hergebruik van grondstoffen is een uitdaging.

Wij begrijpen dat de driehoek werkgelegenheid-duurzaamheid-financiën in deze aandeelhoudersstrategie in algemene bewoordingen is opgenomen. Een strategie beschrijft de richting, is een kompas. In de uit deze strategie voortkomende plannen dient de nadere uitwerking beschreven te worden. Wat zijn de doelstellingen die NSP koppelt aan werkgelegenheid, aan duurzaamheid, aan veiligheid, aan financiën en het aandeel circulaire economische activiteiten? We lezen dat deze concrete doelstellingen jaarlijks in een rapportage worden opgenomen. In de concept brief, die nu ter vaststelling voor ons ligt, wordt het belang van meetbare en duidelijke doelen per aandachtsgebied nogmaals benadrukt.

Markt- en maatschappelijke factoren dwingen tot het maken van keuzes. Bij het maken van die keuzes geldt voor ons als PvdA voorrang voor circulaire economische activiteiten, behoud van werkgelegenheid en duurzaamheid boven financiële resultaten.

“De haven groeit en eerbiedigt daarbij de gezonde leefomgeving in de omliggende woonkernen en de buffergebieden in de directe omgeving” lezen wij op de website. Zo hoort het ook. Het havenbedrijf heeft een sterk maatschappelijke rol en moet deze rol ook op zich nemen. NSP staat midden in de maatschappij en heeft er alle belang bij om goed te zorgen voor al haar medewerkers en buren.

De wereld verandert snel. Denk aan de pandemie en de klimaatverandering. Wij maken ons daar zorgen om en beseffen dat deze ontwikkelingen vragen om snel schakelen binnen de bedrijfsvoering. Wij wensen NSP hierbij succes. Wij zien uit naar de verdere ontwikkelingen van dit omvangrijke en belangrijke Zeeuwse bedrijf.

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde

Meer over Corina van der Vliet