Zanddijk

Door Ralph van Hertum op 6 november 2020

Al jaren klinkt een roep vanuit Kruiningen, Yerseke en de omgeving om de beruchte Zanddijk / Molendijk grondig aan te pakken. Jarenlang heeft Gedeputeerde Staten, samen met zijn partners, gewerkt aan een aantal scenario’s voor een duurzame oplossing. Vandaag hakken we de knoop door en zeggen we ja of nee tegen het voorstel van Gedeputeerde Staten om de zwarte / roze variant te gaan uitvoeren. We kunnen nogmaals de vier mogelijke varianten doorlopen of ingaan op het aantal ongelukken op de dijk. Maar die opmerkingen hebben we de afgelopen maanden en jaren al genoeg geuit. Wij vragen aandacht voor het volgende: veiligheid, compensatie inwoners en natuur, milieuvriendelijke materialen en infrastructurele kosten.

Veiligheid
We maken ons zorgen om de veiligheid op de aangepaste Zanddijk. Onderzoek wijst uit dat hoe hoger de snelheid komt te liggen, hoe meer kans op ongelukken. In het plan gaat de snelheid op de Zanddijk omhoog van 60 kilometer per uur naar 80 kilometer per uur. De afgelopen twee jaar vond slechts één ongeluk plaats op de Zanddijk. Wij willen geen € 40 miljoen investeren om een onveiligere weg neer te leggen. Zijn Gedeputeerde Staten bereid toe te zeggen dat de veiligheid van de Zanddijk bij een 60 en 80 kilometer per uur wordt onderzocht? En dat we pas een definitief besluit nemen over de maximale snelheid op basis van dit veiligheidsonderzoek?

Omgeving: inwoners en natuur
De aanpassingen aan de Zanddijk hebben grote gevolgen voor de omwonenden en de natuur, specifiek de Yerseke Moer. We willen graag van Gedeputeerde Staten een toezegging ontvangen op de volgende twee punten:
• De omwonenden van de Zanddijk, uitgaande van maatwerk en zorgvuldigheid, worden voldoende gecompenseerd en de provincie spant zich tot het uiterste in om juridische procedures te voorkomen.
• In de verdere uitwerking van de plannen ruimhartig rekening te houden met aanplant van nieuwe natuur.
We hebben hierover een motie voorbereid. Indienen in de 2e termijn is afhankelijk van de inhoud van de gevraagde toezegging.

Duurzame materialen
We willen graag ook een toezegging van het college dat:
• Bij de Zanddijk / Molendijk, gebruik wordt gemaakt van bio-based asfalt.
• Bij de realisatie van de Zanddijk / Molendijk hernieuwbare hergebruik van grondstoffen te laten prevaleren.
Ook op deze onderwerpen hebben we een motie voorbereid en is indiening afhankelijk van de verkregen toezegging.

Infrastructurele kosten
U kent de PvdA als een partij die mensen voor stenen laat gaan. Binnen onze partij zijn kritische geluiden geuit over de nut en noodzaak van een dure dijk tussen Kruiningen en Yerseke. Zo zeggen zij: de provincie moet € 46,1 miljoen betalen voor 3 kilometer weg. Meer dan € 15 miljoen per kilometer. De Zanddijk trekt een gigantisch bedrag uit de komende provinciale begrotingen.

Ook zijn we als fractie benaderd met vragen over de locatiekeuze van gemeentelijke investeringen, zoals bedrijventerreinen en recreatieve investeringen. Draait de provincie automatisch op voor de kosten van aan te passen ontsluitingswegen? Die vraag sluizen wij door naar het college. Anders geformuleerd: hoe gaat het college toekomstgericht voorkomen dat de provincie geconfronteerd wordt met de financiële consequenties voor wegenaanpassing vanwege gemeentelijke projecten / besluiten? Voorziet het college nog nieuwe infrastructurele investeringen die een gevolg zijn van gemeentelijke locatiekeuzes? Zo ja, welke?

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum