Vragen waterschapsfractie over waterbassins Veere

Door Ron de Kort op 20 augustus 2021

In de gemeente Veere is een nieuw beleid voor het aanleggen van waterbassins. Zie de ‘Landschappelijke visie waterbassins‘ en het memo ‘Landschappelijke visie waterbassins‘.

Naar aanleiding hiervan heeft Ron de Kort, AV-lid Scheldestromen, de volgende vragen aan het dagelijks bestuur (DB) van het waterschap gesteld:

1. Is het DB bekend met het komende beleid voor het aanleggen waterbassin van de gemeente Veere?

2. Mag verwacht worden dat er ingeval een bassin wordt gebruikt, op jaarbasis meer en op andere moment grondwater zal worden onttrokken?

3. Wat kunnen de gevolgen zijn voor het grondwaterpeil en voorziening van het water voor de groei van het gewas in de omgeving?

4. Zijn de regels van het waterschap voor onttrekken van water voldoende toekomstgericht en toegerust op deze nieuwe situatie met bassin? Ook voor de kleinere waterbellen die weinig toevoer via kwel kennen?

5. Vindt het DB dat bij – gegeven de taken van het waterschap – het aanleggen van waterbassin ook een vergunning van het waterschap vereist is?

6. Heeft het onttrekken van water in geval er een bassin is andere gevolgen voor de buren / naastgelegen gronden dan wanneer er geen bassin is bijvoorbeeld doordat er meer water wordt onttrokken? Zo neen waarom niet? Zo ja, heeft dit gevolgen voor de communicatie die nodig is met de buren voordat het DB overgaat tot het verstrekken van een vergunning?

7. Is er afstemming met het aanstaande beleid van de gemeente met de gemeente? Zo ja, wat is de stand van zaken?

Antwoorden op artikel 3-vragen PvdA inzake grondwateronttrekkingen

Ron de Kort

“Ik ben Ron de Kort, van 1953, kort na de watersnood, woonachtig in Vogelwaarde, gehuwd, 2 kinderen en 5 kleinkinderen. Met beide benen in de samenleving door een keur aan vrijwilligerswerk. Naast het voorzitterschap van de PvdA afdeling Hulst ben ik sinds kort lid van de Algemene Vergadering van waterschap Scheldestromen. Ook doe ik nog

Meer over Ron de Kort