Waterdunen: finish in zicht

Door Ralph van Hertum op 18 december 2020

Afgelopen zomer konden we met eigen ogen de voortgang van het project Waterdunen zien. Mensen en dieren proberen hun plek in dit gebied te verkrijgen. De PvdA is tevreden dat het einde van dit project op een goede manier in zicht komt. Waterdunen is namelijk jaren geleden om drie redenen gestart: 1. Versterking van de kuststrook. 2. Natuurcompensatie. 3. Een economische impuls voor West-Zeeuws-Vlaanderen.

Wij realiseren ons dat een omvangrijk en innovatief project de tijd en ruimte nodig heeft om tot volledige ontwikkeling te komen. We stellen termijnen, maar is dat wel waar het hier om gaat.

Nu het eind in zicht komt, staat de PvdA voor een gedegen afwikkeling en overdracht van het project aan de partners die steeds intensief betrokken zijn geweest. We zijn doordrongen dat een goede samenwerking, verantwoordelijkheid nemen, technische hoogstandjes, innovatief durven denken en lef de basis vormen voor dit project. Deze uitgangspunten gaan mee in de verdere ontwikkeling van Waterdunen.

De PvdA is altijd voorstander geweest van Waterdunen. Zowel in de gemeenteraad van Sluis, als in het waterschap, als hier in Provinciale Staten hebben we geijverd voor Waterdunen. Dit is een project van vijf partners: Zeeuws Landschap, Molecaten, het waterschap Scheldestromen, de gemeente Sluis en de provincie Zeeland. Die partners moeten elkaar in de toekomst ook blijven versterken. Ja, wij zien 2021 als het afsluitingsjaar van Waterdunen, maar we zijn ons bewust dat de volgende uitdaging in de ontsluiting van het gebied zit. Kan de gedeputeerde aan ons toezeggen dat de provincie en het waterschap niet de enigen zijn die verantwoordelijk zijn voor de ontsluiting van het gebied, wanneer toekomstige wegenknelpunten zich aandienen? En dat de gemeente Sluis, als ontvanger van toeristenbelasting, een grote rol zal vervullen bij de ontsluiting?

Dit voorstel gaat om een aanpassing van de grondexploitatie. De nieuwe openingsdatum van Waterdunen wordt 1 januari 2022. Daar stemmen wij van harte mee in.

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum