Vragen over biologische landbouwbedrijven

Door Eddy Heerschop op 23 februari 2021

In de aflevering van televisieprogramma Zembla op 30 januari jongstleden werd vermeld dat er in Nederland 2.115 biologische landbouwbedrijven zijn op een totaal van ruim 53.000 bedrijven. Het aantal boeren dat omschakelt daalt al vier jaar achter elkaar. Dit blijkt uit cijfers van Skal, de certificeringsorganisatie voor de biologische landbouw. Volgens het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit lopen boeren die biologisch willen worden soms tegen financieringsproblemen op. In de PZC van 22 januari 2020 lazen we dat het aantal biologische agrarische bedrijven was gestegen. Van de 2.800 bedrijven in Zeeland in deze sector zijn er 220 biologisch.

Naar aanleiding hiervan heeft Statenlid Eddy Heerschop van de Partij van de Arbeid de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. We zijn nu een jaar verder. Zijn de cijfers van 2020 al bekend?

2. Hebben Gedeputeerde Staten een streven naar een bepaald aantal bedrijven dat omschakelt naar natuurinclusief / biologisch boeren? En hoeveel tijd wordt daarvoor uitgetrokken?

3. Is het ook in Zeeland bekend dat boeren al dan niet noodgedwongen stoppen met hun biologische activiteiten? Welke oorzaken heeft dat en wordt dit gemonitord in Zeeland?

4. Wat betekent de terugschakeling voor de te behalen klimaatdoelstellingen en biodiversiteit?

5. Wat kan de inspanning zijn van de provincie om genoemde problematiek er niet de oorzaak van te laten zijn dat agrariërs stoppen met natuurinclusieve landbouw?

6. Wat betekent terugschakeling van natuurinclusief naar reguliere bedrijfsvoering voor eventueel verworven subsidiegelden die de agrariërs hebben ontvangen?

Antwoorden op Statenvragen ‘Biologische landbouwbedrijven’ (23-02-2021)

Eddy Heerschop

“Ik ben Eddy Heerschop. Geboren en getogen Vlissinger. Werkzaam in de Zeeuwse industrie. Ik wil mij gaan inzetten voor: – Een duurzamere economie. – Een provincie waar vakmensen, arbeidsmigranten, laag en hoog opgeleide Zeeuwen kunnen wonen en werken in een groene, gezonde en veilige omgeving. – Waar mensen zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk inkomen,

Meer over Eddy Heerschop