Regionale Energiestrategie Zeeland

Door Corina van der Vliet op 30 september 2019

De onderwerpen tijdens de commissie Strategische Opgaven van vrijdag 27 september waren het Klimaatakkoord en de Regionale Energiestrategie (RES). De bespreking van het Klimaatakkoord werd gelijk al doorgeschoven zodat we alle tijd konden besteden aan de RES. En die tijd was ook nodig.

Eerst even een toelichting op de RES. De RES is een strategisch plan, opgesteld door inbreng van vele andere partijen. Die inbreng is gegeven tijdens de zogenaamde ‘tafels’. Er zijn drie tafels: gebouwde omgeving, elektriciteit en mobiliteit. Het is de bedoeling dat alle Zeeuwse gemeenten en de provincie dezelfde RES vaststellen. De RES is een strategie, een plan om te bereiken wat we willen. De RES is geen projectplan. De onderdelen komen nog terug als concrete voorstellen en uitgewerkte plannen.

Met de RES willen we bereiken dat het landelijke Klimaatakkoord wordt vertaald naar Zeeland. Het landelijke Klimaatakkoord is gebaseerd op de afspraken die in Parijs zijn gemaakt of, zoals het staat verwoord in de RES, ‘Parijs op z’n Zeeuws’. Concreet gaat het om het terugbrengen van de CO2-uitstoot, het terugdringen van de vraag naar energie, het aanbod van duurzame energie en innovatie.

Tijdens de commissievergadering konden wensen en bedenkingen aangegeven worden. Bijna alle fracties hebben onderwerpen ingebracht. Ook wensen en bedenkingen waar wij volledig achter staan zoals ‘haalbaar en betaalbaar’, goede communicatie over nut en noodzaak (bewustwording), concrete initiatieven realiseren in overleg met inwoners (participatie) en het stimuleren van creativiteit (innovatie).

Wij willen niet dat de energietransitie een tweedeling oplevert. Mensen met een lager inkomen moeten in de gelegenheid worden gesteld om mee te kunnen doen. Het is belangrijk dat iedereen, ongeacht de omvang van de portemonnee, kan aanhaken bij de energietransitie. Concrete plannen en projecten, die voortkomen uit de RES, toetsen wij aan deze aandachtspunten.

Met vriendelijke groet,

Corina van der Vliet-Hart (fractievoorzitter)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde