Nationaal Groeifonds? Tolvrije Westerscheldetunnel!

13 april 2021

In september 2020 stelde onze fractie het college van Gedeputeerde Staten de vraag in hoeverre een tolvrije tunnel of spoorverbinding Terneuzen-Gent passen binnen de doelstelling en spelregels van het Nationaal Groeifonds. De komende vijf jaar wil het kabinet € 20 miljard lenen om in projecten te steken die de welvaart en het verdienvermogen van Nederland vergroten. Ook nieuwe spoor- en wegverbindingen komen voor geld uit het Nationaal Groeifonds in aanmerking.

De eerste € 4 miljard zijn toegezegd. In de eerste ronde is onder andere geld gereserveerd voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn te Amsterdam (dit project kan rekenen op een Rijksbijdrage van maar liefst € 1,5 miljard). Daarnaast wordt € 1 miljard uitgetrokken voor een verdubbeling van het spoor tussen Dordrecht-Leiden. Investeringen in de Randstad. Een investering in een tolvrije Westerscheldetunnel betekent een investering in de regio.

In de beantwoording heeft het college van Gedeputeerde Staten aangegeven dat “… bij voorbereiding van de Zeeuwse wensen zullen wij kijken naar projecten en investeringen die uiteindelijk niet in het compensatiepakket terecht komen.” In de beantwoording is ook aangegeven dat gewerkt wordt aan één Zeeuws breed gedragen voorstel. De PvdA wil een tolvrije Westerscheldetunnel. De PvdA is van mening dat heel Zeeland economisch en sociaal gebaat zou zijn bij een tolvrije tunnelverbinding.

Naar aanleiding hiervan hebben PvdA-Statenleden Corina van der Vliet en Ralph van Hertum de onderstaande vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Welke Zeeuwse aanvragen zijn ingediend voor dekking vanuit het Nationaal Groeifonds?

2. Zijn er Zeeuwse aanvragen die in deze eerste ronde zijn toegekend? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?

3. Blijven de reeds ingediende aanvragen staan bij een volgende toekenning vanuit het Nationaal Groeifonds? Graag een toelichting.

4. Kunnen er nog nieuwe Zeeuwse aanvragen worden ingediend en zijn er aanvragen in voorbereiding? Graag een toelichting.

5. Uit de meeste recente rapporten over de tolvrije Westerscheldetunnel blijkt dat voldaan wordt aan de beoordelingscriteria ‘effect op groei van de Nederlandse economie’ en ‘maatschappelijke baten en lasten’. Wordt vanuit Zeeland de tolvrije Westerscheldetunnel voor volgende toekenningsrondes vanuit het Nationaal Groeifonds (alsnog) ingediend? Graag het antwoord toelichten.

6. Delen Gedeputeerde Staten onze mening dat het Nationaal Groeifonds een uitgelezen kans is om de benodigde dekking te vinden voor een tolvrije Westerscheldetunnel? Waarom wel of waarom niet?

7. Op welke wijze en met welke middelen geven Gedeputeerde Staten vorm aan een krachtige lobby vanuit en voor onze regio teneinde maximaal te profiteren van investeringen vanuit het Nationaal Groeifonds?

Antwoorden op Statenvragen ‘Westerscheldetunnel tolvrij’ (13-04-2021)