Mag het een onsje meer zijn?

6 oktober 2021

Als benjamin van de Algemene Vergadering en exponent van de Sesamstraatgeneratie ben ik een groot voorstander van samenwerken. Bij de titel ‘Zeeuwse samenwerking naar vlieghoogte’ van de evaluatie van het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) en het Regiobureau Zeeland moest ik meteen aan Super Grover denken. In deze evaluatie staan wonderlijke anonieme citaten van vooral Zeeuwse bestuurders over samenwerken.

“Met Friesland zijn we de provincie waar het meest wordt samengewerkt. Daar zijn anderen jaloers op, dat merk je in landelijke circuits zoals de VNG.”
Van Middelburg naar Leeuwarden is het 325 kilometer. In Brussel kom je na 137 kilometer aan. De afstand naar Den Haag telt slechts 113 kilometer. Zuid-Holland, Noord-Brabant en Vlaanderen liggen toch echt dichterbij. Sluit daar allianties mee. Daar werken veel Zeeuwen, maken zij gebruik van onderwijsinstellingen en bezoeken ze ziekenhuizen.

“Richt je bij samenwerken niet op het bouwen van een boot, maar op het verlangen naar de zee. Dus veel meer het wenkend perspectief schetsen.”
Dit is de PvdA-waterschapsfractie te zweverig. Lobbyen is een serieuze zaak. De doelen mogen concreet zijn. De grootste vleespotten staan in Brussel. Om daar bij te kunnen is vergaande interne en externe samenwerking nodig. Trajecten die een lange adem eisen moeten doorlopen worden. Er zijn landsdelen / provincies die bij zo’n beetje elk overleg in Den Haag en Brussel aanwezig zijn met dagelijkse bestuurders.

”Je moet je afvragen wie je strategische partners zijn. Zeker op dossiers waar gemeenschappelijke belangen zijn. Waarom zitten we niet vaker op de bagagedrager van Rotterdam? Daar kom je soms verder mee dan aan het stuur in Zeeland.”
De Exploitatiemaatschappij Schelde Maas (ESM) was een knallend succes. Richt de blik op Vlaanderen. Als waterschap omdat dit gaat om het stroomgebied van de Schelde. Als provincie en gemeenten omdat het gaat over zaken als onderwijs, werk en gezondheidszorg die provincie- en landsgrenzen overstijgen. De laatste 15 jaar hebben we onderhand vaker lopen bakkeleien met onze zuiderburen dan samengewerkt. Er is meer dan negatieve onderwerpen als de verdieping van de Westerschelde en PFAS-lozingen. Zoek thema’s die verbinden. Zeeland moet proactief aan de bak. We moeten voorkomen dat we als verbrande tosti klem komen te zitten tussen de hete ijzers Rotterdam en Antwerpen. Snel verbranden zal meevallen. Een beetje modern tosti-ijzer heeft een met PFAS uitgevoerde antiaanbaklaag.

Het OZO in ieder geval tot 2024 laten bestaan? Mag het een onsje meer wezen slager!? Samenwerking is een zaak van de lange termijn. Eerst hadden we de ‘Tafel van 15’. De 15 poten onder deze tafel zijn onder de bezielende leiding van een aantal andere politieke partijen doorgezaagd en in de open haard gegooid. Laat het OZO over tientallen jaren alstublieft nog steeds bestaan en samen met onze buren mooie resultaten voor de Zeeuwen boeken.