Liever geen Kolos van Cadzand

Door Ralph van Hertum op 22 april 2021

De PvdA heeft kennis genomen van de berichten rondom de kustbebouwing in badplaats Cadzand-Bad. De roep van inwoners over het verlies van leefbaarheid is niet aan dovemansoren besteed. Ook wij maken ons zorgen over de toenemende kustbebouwing langs de kust van West-Zeeuws-Vlaanderen. Vooral de steeds hoger wordende woontorens zijn veel bewoners een doorn in het oog.

In de Griekse tijd ‘bewaakte’ de Kolos van Rhodos de haven van het eiland Rhodos. Vanuit heel de omgeving konden mensen het indrukwekkende beeld zien staan, dat later te boek stond als één van de zeven wereldwonderen uit de Oudheid. In Cadzand willen wij geen ‘Kolos van Cadzand’. Ook de toekomst van het natuurgebied het Zwin komt onder druk te staan. We willen dat er voldoende ruimte is voor de inwoners van de gemeente Sluis om te wandelen en vanuit de omgeving de Noordzee te zien. Cadzand moet geen Nederlands Knokke-Heist worden.

Ook het opkopen van de woningen in Cadzand, voor kolossale prijzen, gaat ons te ver. De inwoners van de gemeente Sluis worden overboden door Duitse en Belgische toeristen, die graag een tweede huis aan het Zeeuwse strand erbij willen hebben. Helaas heeft de gemeente Sluis het tweede woningbezit weer toegestaan – ondanks een tegenstem van de PvdA.

De PvdA vraagt zich voorts af in hoeverre ondernemers aan de West-Zeeuws-Vlaamse kust handelen in de geest van de Kustvisie. We hebben in de Kustvisie namelijk ingezet op samenwerking tussen rood, groen en blauw. Bij de nieuwe plannen worden rood en groen buitenspel gezet. Inwoners worden niet gehoord en de natuur verliest terrein. Daarom zijn we op zoek naar provinciale mogelijkheden om in te grijpen en de ‘Kolos van Cadzand’ te voorkomen.

Naar aanleiding hiervan hebben de PvdA-Statenleden Ralph van Hertum en Eddy Heerschop de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Passen de huidige ontwikkelingen aan de kust bij Cadzand-Bad in de geest van de Kustvisie? Waarom wel / niet en graag een toelichting.

2. Hoe kijken Gedeputeerde Staten naar de ontwikkelingen rondom Cadzand-Bad, waarbij de huizenprijzen explosief stijgen en wonen bijna een exclusief recht voor de rijken is geworden? Graag een toelichting.

3. Erkennen Gedeputeerde Staten dat er een hoge druk ligt op het natuurgebied het Zwin, een natuurgebied met een unieke situatie in geklemd tussen Knokke en Cadzand-Bad?

4. Welke mogelijkheden hebben Gedeputeerde Staten om met de inwoners, de gemeente Sluis, ontwikkelaars en natuurorganisaties om tafel te gaan en de situatie in Cadzand te bespreken? Graag een toelichting.

5. Naast de kolossale prijzen dreigt de kust vol te worden gezet met kolossale gebouwen. Welke middelen hebben Gedeputeerde Staten om de hoogte van de kustbebouwing te beperken? Graag een toelichting.

Antwoorden op Statenvragen ‘Kolos van Cadzand’ (22-04-2021)

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum