Kerkenvisie

Door Ralph van Hertum op 18 december 2020

Wie het onderwerp Kerkenvisie al een aantal jaren volgt, weet dat de SGP en de PvdA-fractie al sinds de vorige periode met elkaar optrekken om de Kerkenvisie gestalte te geven. Dat de SGP iets met kerken heeft, zal een buitenstaander niet verrassen. Maar ook voor de PvdA-Statenfractie is dit een belangrijk onderwerp. We zien deze motie namelijk als een start om het hele Zeeuwse culturele erfgoed te ontsluiten en voor toekomstige generaties veilig te stellen. Waarom hebben SGP, PvdA en inmiddels ook CDA en VVD dit initiatief op zich genomen?

In onze ogen moeten allerlei soorten nieuwe bestemmingen voor het kerkgebouw mogelijk worden gemaakt. Waar mogelijk staan duurzaamheid en educatie voor ons centraal. Woningen, een museum, een dorpscentrum of een restaurant, het zijn volgens ons goede mogelijkheden om de oude gebouwen van weleer een nieuwe bestemming in een nieuwe tijd te geven.

Als kleine jongen nam mijn vader me mee naar de mooiste plekken in Zeeland. Het bos van Westenschouwen, de haven van Veere of de Brilletjesdijk in de Zak van Zuid-Beveland. Stuk voor stuk natuurgebieden die Zeeland mooi maken. Vanaf die plekken zagen we vaak kerken en molens boven het landschap uitrijzen. Historische gebouwen, beeldbepalend in het Zeeuwse landschap. We horen dat veel Zeeuwen hier hetzelfde over denken: kerken, molens en ander cultureel erfgoed geven steden en dorpen een stukje identiteit.

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum