Erfgoed Zeeland

Door Ralph van Hertum op 10 juli 2020

Het onderwerp samenwerking vrijwilligers en Erfgoed Zeeland heeft jaren gespeeld. Toenmalig PvdA-gedeputeerde Ben de Reu beschreef het als een samenwerking die vrijwilligers ontlast, krachten bundelt en de Zeeuwse culturele sector de juiste kant op helpt. Zijn opvolger Anita Pijpelink heeft met alle betrokken partijen gesproken, het voorstel aangepast en nu is het Zeeuwse Erfgoedhuis klaar voor de start.

Wij als PvdA hebben cultuur hoog in het vaandel staan. We zijn dan ook blij dat de vrijwilligers per 1 januari 2021 administratief worden ondersteund, de samenwerking toeneemt en de veelal stichtingen klaar zijn voor het volgende decennium.

Eigenlijk zat de PvdA-fractie, samen met andere fracties, te denken aan een motie over een Zeeuwse Kerkenvisie. Wij vinden namelijk dat cultureel erfgoed, zoals kerken, molens, maritiem erfgoed, industrieel erfgoed en landschappelijk erfgoed voor onze kinderen en kleinkinderen bewaard moet blijven. Twaalf Zeeuwse gemeenten hebben inmiddels ook of zijn bezig aan zo’n Kerkenvisie. Alleen Kapelle aarzelt nog. Het onderwerp cultureel erfgoed laten we niet los en komt na de zomervakantie terug op de agenda. Voor nu gaan alle lichten op groen voor het Zeeuwse Erfgoedhuis.

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum