Cultuurbus in Zeeland

Door Ralph van Hertum op 5 augustus 2021

De PvdA-Statenfractie wil extra geld vrijmaken voor de Zeeuwse Cultuurbus. Het provinciale project rijdt sinds 2019 rond in Zeeland om basis- en middelbare scholieren naar culturele locaties te brengen. Wat ons betreft een fantastisch initiatief dat meer budget verdient.

De cultuurbus heeft al veel schoolklassen naar culturele instellingen, zoals musea en festivals, gebracht. Ondanks het schrappen van veel ritten tikte de bus 174 ritten aan in het kalenderjaar 2020. Veel nieuwe aanvragen liggen nog op de plank, want scholen plannen voor het schooljaar 2021-2022 meer schooluitjes om het ‘verloren’ Corona-jaar in te halen.

Per jaar is ongeveer € 80.000 subsidie beschikbaar, maar we vernemen van Stichting Cultuurkwadrant dat dit bedrag niet toereikend zal zijn voor de komende schooljaren. Wij willen daarom het bedrag aanvullen bij de volgende begrotingsbehandeling voor 2022. Bovendien zien we ook mogelijkheden om de cultuurbus uit te breiden naar andere domeinen en / of andere doelgroepen.

Naast scholen hebben dorpsverenigingen, ouderenorganisaties, de buitenschoolse opvang en welzijnsorganisaties ook interesse om de bus in te zetten voor een bezoek aan culturele instellingen. Zo is het Watersnoodmuseum een veel gehoorde bestemming om naartoe te rijden. Ook natuur- en sportorganisaties zien graag een provinciale bus van scholen naar hun instellingen rijden.

De PvdA is enthousiast over de cultuurbus. Wij willen aan Gedeputeerde Staten vragen de volgende stappen van de cultuurbus voor te bereiden. Ten eerste is het belangrijk om te zorgen dat voldoende budget beschikbaar is voor alle ritten van de scholen naar een culturele activiteit voor de komende jaren. Daarna willen we de toekomst van de cultuurbus ook voor de lange termijn veiligstellen. Daarnaast willen we onderzoeken of de cultuurbus ook beschikbaar kan zijn voor andere doelgroepen.

Naar aanleiding hiervan hebben de PvdA-Statenleden Ralph van Hertum en Inez Flameling de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Zijn Gedeputeerde Staten net als de PvdA enthousiast over de cultuurbus? Graag een toelichting.

2. De PvdA krijgt signalen dat het budget van de cultuurbus niet voldoende is om alle ritten voor de komende schooljaren te subsidiëren. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om aanvullende financiële middelen beschikbaar te stellen voor de cultuurbus? Graag een toelichting.

3. De cultuurbus is een vierjarig project. Zijn Gedeputeerde Staten voornemens om de cultuurbus langer te laten rijden dan deze vier jaar en daarvoor passend budget bijeen te zoeken? Graag een toelichting.

4. De PvdA weet dat andere doelgroepen ook gebruik willen maken van de cultuurbus. Hoe kijken Gedeputeerde Staten hier tegenaan? Graag een toelichting.

5. De Cultuurbus is een succes. Educatie en cultuur worden samengebracht. Hebben Gedeputeerde Staten ook nagedacht over een natuur- en / of sportbus? Waarom wel / niet?

Antwoorden op Statenvragen ‘Cultuurbus’ (05-08-2021)

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum