Door Ralph van Hertum op 11 december 2015

Buurtbussen

De provinciale verordening buurtbussen Zeeland wordt ingetrokken. De PvdA is betrokken bij de buurtbussen en heeft enkele zorgen. Die zorgen komen mede voort uit de Statenvragen die wij recentelijk hebben gesteld over de buurtbussen.

Ons eerste aandachtspunt is het maatwerk. We zijn tevreden dat de provincie deze gedachte met ons deelt. Zo lezen wij: “De behoefte aan maatwerk is reden voor actualisering van de subsidieregeling.” Deze opmerking delen we. De nieuwe buurtbusregeling zorgt voor meer financiële middelen voor de vrijwilligers. Bovendien worden de regels voor het opzetten van een buurtbusvereniging versoepeld. Dat is een positieve ontwikkeling.

Ons tweede aandachtspunt halen we uit de antwoorden op de Statenvragen. In delen van Zeeuws-Vlaanderen zijn problemen bij de bemensing van de buurtbus. Connexxion zal buurtbus 507 beëindigen. De bus door onder andere Axel, Zuiddorpe, Koewacht, Heikant en Sint Jansteen wordt de komende maanden nog door professionals, op kosten van de provincie, in stand gehouden. Vragen aan de gedeputeerde: kunnen busreizigers in bijvoorbeeld Heikant nog rekenen op een busverbinding na mei 2016? Indien ja, kan de busverbinding naar het station van Hulst worden doorgetrokken? Dat is organisatorisch handiger. Verder lazen we dat de buurtbusorganisatie Sunshine Express in West-Zeeuws-Vlaanderen stopt en wordt overgenomen door de buurtbusvereniging de Kanaalzone. Is daarmee de toekomst van buurtbus 515 verzekerd?

Ons derde aandachtspunt gaat over vrijwilligers en professionele chauffeurs. De PvdA streeft naar een kernnetwerk waar professionele chauffeurs de bus besturen. Aangevuld met de buurtbussen, waarbij vrijwilligers de buurtbus rijdend houden op de minder drukke lijnen. Voor ons staat centraal dat het openbaar vervoer maatwerk moet leveren voor de inwoners van Zeeland. En zoals gezegd, daar is dit voorstel een nieuwe stap voor.

Statenlid Ralph van Hertum

Antwoorden op Statenvragen ‘Buurtbussen’ (30-10-2016)

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een