Motie Zeeuwse wandeltochten

Door Ralph van Hertum op 25 juli 2022

Helaas zien we dat steeds minder mensen in beweging komen. Deze beweegcrisis heeft grote gevolgen voor de gezondheid van de inwoners. Bovendien ontneemt het de thuisblijvers de kans om met de mooiste gebieden van Zeeland kennis te maken.

In Zeeland organiseren verschillende wandelverenigingen jarenlang allerlei wandeltochten verspreid over de provincie. Dit zijn grote en kleine tochten, bekend en onbekend voor het wandelpubliek. Helaas constateren de organisatoren dat het aantal vrijwilligers terugloopt, net als het aantal deelnemers. Om het Zeeuwse wandelen nieuw leven in te blazen kan de provincie een Zeeuwse wandelagenda extra promoten. Dit kan doordat SportZeeland met organisatoren van de wandeltochten om tafel gaat zitten en te kijken wat zij nodig hebben op het gebied van vrijwilligers, organisatie en deelnemers. Het uiteindelijke doel is om 8 tot 10 Zeeuwse wandeltochten extra uit te lichten. Met als gevolg dat de bekendheid van die wandeltochten toeneemt, meer vrijwilligers zich aanmelden en meer deelnemers zich inschrijven.

Deze wandeltochten lopen door verschillende gebieden in Zeeland, laten verschillende onderdelen van Zeeland zien en worden door verschillende organisatoren opgepakt. De ene route loopt bijvoorbeeld over het strand, terwijl de andere route door bossen loopt en de volgende route richt zich op een tocht door boomgaarden, dorpen, polders of over dijken, sluizen en dammen. De bedoeling is dat een diverse Zeeuwse wandelkalender ontstaat, waarbij 8 tot 10 wandeltochten extra worden ondersteund en gepromoot. Hieraan kan ook extra aandacht voor geschiedenis, toerisme, sport en natuur worden toegevoegd. Wel vinden we het belangrijk dat in overleg met het Zeeuws Landschap wordt bekeken hoe wandelsport extra gestimuleerd kan worden, zonder dat dit ten koste gaat van de natuur. Het Zeeuwse themajaar 2023 kan eveneens worden betrokken bij de wandeltochten. Dus daarom pleiten wij in deze wandelmotie voor meer samenwerking op wandelgebied.

Motie Zeeuwse wandeltochten De motie is ingetrokken

Toezeggingen Gedeputeerde Staten

1. GS en SportZeeland brengt de partijen, zoals het Zeeuwse landschap, SportZeeland en de wandelorganisaties aan tafel.
  2. SportZeeland inventariseert welke behoeften leven bij de wandelorganisaties, qua ondersteuning (vrijwilligers, deelnemers en organisatie).
  3. In september met de conclusies terug te komen naar PS.
Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum