Door op 1 november 2013

mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Indaver, een 75% -dochter van Delta N.V. is geïnteresseerd geraakt in het Attero, een afvalbedrijf, dat vooral zijn bedrijfsactiviteiteiten  heeft de noordelijke en oostelijke provincies van Nederland en tevens ook actief is in de provincie Noord-Brabant.  Attero staat te koop en Indaver, een goed lopende dochter van Delta N.V., heeft belangstelling en wil een ‘binding bid’ doen.

Onze PvdA-fractie begrijpt dat Indaver belangstelling heeft voor het bedrijf Attero. Indaver heeft behoefte aan capaciteitsuitbreiding en marktvergroting om door te kunnen groeien naar een van de grotere Europese spelers op de afvalmarkt, hetgeen kan leiden tot een  hogere aandeelhouderswaarde.

Het Statenvoorstel is na behandeling in de Statencommissie Bestuur Financiën & Welzijn (BFW) aangepast. De kaders zijn scherper gesteld. Onze fractie kan zich goed vinden in de aangescherpte kaders. Voor onze fractie is vooral van belang – en wij hebben dat in de Statencommissie BFW aangegeven – dat bij de financiering van een eventuele aankoop van Attero Delta N.V. een meerderheidsbelang blijft houden, waardoor het initiatief wordt behouden bij een eventuele verkoop van Indaver aan een derde partij. Wij vinden dit kader terug in het Statenvoorstel.

De PvdA-fractie tevens zich vinden in het voorstel om de gedeputeerde te mandateren om als vertegenwoordiger het ‘binding bid’ te beoordelen en hierover te besluiten in de AVA Attero Commissie. Beoordelend en besluitend, met inachtneming van de kaders, die in dit Statenvoorstel zijn geformuleerd. Dit past bij de kaderstellende rol van de Provinciale Staten. De uitvoering wordt opgedragen aan Gedeputeerde Staten. De enige vraag, die nog bij de PvdA-fractie rest is hoe en op welke manier de gedeputeerde de besluitvorming van het ‘binding bid’ terugkoppelt aan Provinciale Staten. Graag de reactie van de gedeputeerde. De PvdA-fractie stemt met het Statenvoorstel.

Fractievoorzitter Annebeth Evertz