Wederopbouw Oekraïne

1 april 2022

De PvdA-Statenfractie heeft geluisterd naar de speech van Volodymyr Zelensky aan de Nederlandse Tweede Kamer. Hij vroeg daarbij Nederland om hulp. Op de korte termijn en bij de wederopbouw van het getroffen land. Wij willen aan Gedeputeerde Staten vragen om initiatief te nemen om Oekraïne te ondersteunen. Bijvoorbeeld door een getroffen Oekraïens dorp te “adopteren” voor de wederopbouw.

In Zeeland zijn er meerdere gemeenten en steden die een stedenband hebben met een plaats binnen of buiten Europa. Wij vinden het een mooi voorbeeld van over grenzen heen kijken en samenwerken. Die samenwerking zien wij ook graag plaatsvinden met Oekraïne. Wij kunnen ons voorstellen dat meerdere Zeeuwse overheden steun aan Oekraïne ondersteunen.

Naar aanleiding hiervan hebben de Statenleden Eddy Heerschop en Ralph van Hertum de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om samen met de Zeeuwse partners te onderzoeken hoe Zeeland Oekraïne kan ondersteunen bij de wederopbouw van het land na de oorlog? Graag een toelichting.

2. Welke mogelijkheden zien Gedeputeerde Staten om een dorp, stad of regio te “adopteren”?

3. Welke mogelijkheden zien Gedeputeerde Staten om een stedenband of regioband aan te gaan met een stad of regio in Oekraïne? Graag een toelichting.

4. Als er financiële middelen gevraagd worden om een Oekraïense dorp, stad of regio te ondersteunen, zijn er daarvoor mogelijkheden in de provinciale begroting? Zo ja, waar? Zo nee, waarom niet?

Antwoorden op Statenvragen ‘Adopteren Oekraïens dorp’ (01-04-2022)