Door Ralph van Hertum op 23 december 2020

Vragen over groene daken

De PvdA-Statenfractie heeft met veel interesse kennis genomen van de subsidieregeling voor een groen dak. De provincie Zeeland heeft tot medio november 2020 de mogelijkheid geboden om met provinciaal geld Zeeuwse daken te vergroenen. Een mooi initiatief, want het klimaat verandert en klimaatadaptatie is op alle niveaus hard nodig in onze provincie.

Wij vinden het belangrijk om snel te evalueren hoe de subsidieaanvraag voor groene daken is verlopen. Ons doel is en blijft om samen de klimaatveranderingen te weerstaan. Dit is een goede regeling daarvoor. Wij willen dat deze subsidie in de toekomst weer toegankelijk wordt. Hoe kijken Gedeputeerde Staten daar tegenaan?

Naar aanleiding hiervan hebben de PvdA-Statenleden Ralph van Hertum en Eddy Heershop de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Hoeveel particulieren en bedrijven hebben gebruik gemaakt van de aangekondigde regeling? Graag een toelichting.

2. Is het beschikbare budget van € 100.000 (volledig) besteed? Zo nee, waarom niet?* Zijn er aanvragen niet gehonoreerd vanwege uitputting van het beschikbare budget?

3. Wordt deze subsidieregeling nog een keer opgestart ? Waarom wel / niet?*

4. Is de regeling geëvalueerd? Zo ja, wat zijn uw bevindingen? Zo nee, op welke termijn verwacht u dat te doen en bent u bereid deze bevindingen met Provinciale Staten te delen?

5. Kon, naar de mening van Gedeputeerde Staten, eenvoudig aanspraak op deze regeling worden gedaan of is sprake van (veel) administratieve rompslomp en bureaucratie?

* Aanvulling op vragen 2 en 3: Indien er geld in de pot van deze subsidie is blijven zitten, dan willen wij graag dat dit bedrag wordt meegenomen bij een tweede subsidieregeling. Kunnen Gedeputeerde Staten in de beantwoording van onze tweede en derde vraag hier op ingaan?

Antwoorden op Statenvragen ‘Groene daken’ (23-12-2020)

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum