Tweede termijn Voorjaarsnota 2021

11 juni 2021

FvD wil terug naar de tijd van paard en wagen. Dan komen we inderdaad op verplaatsen met een snelheid van maximaal 30 kilometer per uur zoals de heer Bosch van PVV Bosch benoemde. Maar wij willen niet terug in de tijd. Wij kijken naar het nu en naar de toekomst. Het heden en de toekomstige tijd vraagt aandacht voor elkaar en zorg voor onze omgeving.

Energie, klimaat. Met een aantal fractie verschillen wij fundamenteel van mening. We gaan elkaar niet overtuigen. Voor ons staat buiten discussie dat we nú tot actie moeten overgaan om de wereld over te dragen aan toekomstige generaties.

Ons standpunt over kernenergie is bekend: geen nieuwe centrales en sluiten kerncentrale Borssele. We missen in het debat van vandaag de bewustwording dat we zuinig omgaan met energie. De enige manier om kernenergie definitief overbodig te maken is door in te zetten op besparen van energie én te investeren in duurzame energie uit wind, zon, waterkracht en waterstof.

Goed te horen dat kinderen en jongeren actief betrokken worden bij het klimaatbeleid. Onze vraag aan Gedeputeerde Staten is of wij een terugkoppeling krijgen van hetgeen op dit punt gebeurt? En dat daarbij specifiek wordt aangegeven waar de deelnemende kinderen en jongeren écht invloed hebben op het provinciale klimaatbeleid?

Het voortbestaan van pontje Sluiskil. Wij zijn blij de ondersteuning vanuit Gedeputeerde Staten. Dank daarvoor. Wij hebben vertrouwen in de stichting dat ze constructief deelnemen aan dat ze dit goed en eenvoudig organiseren.

Gedeputeerde Staten benadrukken dat de provincie de gemeenten maximaal ondersteunt in het woondossier. Maximaal helpen bij de gemeentelijke opgaven. Met samenwerking meer bereiken. Daar zijn wij het helemaal mee eens.

Goed te horen dat binnen het stikstofdossier aandacht bestaat voor specifieke kenmerken van onze provincie. En ook wij gaan er van uit dat de te nemen bronmaatregelen ten laste komen van Rijksmiddelen.

Nogmaals onze dank aan iedereen die, ambtelijk of bestuurlijk, heeft bijgedragen aan de Jaarrekening 2020 en Voorjaarsnota 2021.

Zullen we spreker en astronaut André Kuipers een keer uitnodigen? Hij zag de wereld zoals maar weinigen haar zagen: vanuit de ruimte. En hij maakt zich zorgen, roept op zuinig te zijn met de aarde: “Het is prima om de aarde te gebruiken, maar zorg voor hersteltijd zodat je volgend jaar ook nog wat hebt te oogsten. Een goede boer put zijn land ook niet uit, maar geeft het af en toe rust. Dat geven we aarde niet. Maar we zijn afhankelijk van de aarde, dat besef moet nu wel komen.”