PS JAARSTUKKEN 2022 EN VOORJAARSBIJSTELLING 2023 provincie Zeeland

19 juni 2023

In de PS-vergadering van 16 juni zijn o.a. de jaarstukken 2022 besproken. Hieronder is te lezen wat Gerwi Temmink daarover gezegd heeft en welke vragen gesteld zijn. De fractie heeft ingestemd met de stukken.

Voorzitter,

Aan de orde de jaarstukken 2022 van de provincie en de voorjaarsbijstelling 2023. Het terug- en vooruitblikken zou kort kunnen namens de fractie van PvdA-GroenLinks. We gaan namelijk akkoord om het positieve resultaat van 13,8 miljoen euro te bestemmen in 7,4 miljoen naar de Algemene Reserve en 6,4  naar de bestemmingsreserves. Omdat de voorjaarsbijstelling beleidsarm is opgesteld kan de fractie zich eveneens vinden in de voorgestelde aanpassingen, die echt noodzakelijk blijken.

Kort maar krachtig denkt u wellicht. Dat zou het zeker zijn. Echter PvdA-GroenLinks neemt haar controlerende taak serieus en dus zoomen we wat dieper in op de stukken. Feit is dat de provincie er financieel beter voorstaat dan 4 jaar geleden, mede dank zij steun uit Den Haag. En dat de financiële buffer om risico’s op te vangen ruimschoots toereikend is geworden. Daar zijn we blij mee.

We sluiten aan bij de opmerkingen van de SGP over de grote hoeveelheid begrote, maar niet uitgegeven gelden. Wat PvdA-GroenLinks betreft vragen we daarbij niet alleen naar hoeveel precies waarvoor is overgebleven, maar vooral ook naar welke waarden dan voorop komen te staan voor GS alvorens eventuele herbestemmingen te bedenken. Dank voor de totstandkoming van deze stukken en de beantwoording op onze technische vragen. We hebben nog enkele VERVOLGVRAGEN:

Op blz. 91 geeft GS alleen kort aan met de TIJ-groep te hebben gesproken over de verduurzaming van de procesindustrie in Zeeland. De kernboodschap van TIJ is dat de industrie hun klimaatplannen echt circulair moet maken (dus niet CCS als oplossing), onderling materiaalkringlopen moet sluiten, en bovenal de klimaat- en energietransitie dient te koppelen aan de grondstoffentransitie. De overheid speelt hierin een belangrijke rol. Hoe heeft GS deze insteek en die koppeling meegenomen in hun overleg met de procesindustrie? Wat kunnen we daarvan terugverwachten bij de uitwerkingen van die plannen?

GS geeft aan deze aspecten stuk voor stuk meegenomen te hebben; uitwerkingen volgen.

Blijven we even bij die industrie. Op blz. 176 staat dat deze niet in de Zeeuwse RES 2.0 aan de orde komt. Maar in de opzet is toch gesteld dat er ook nu weer een paragraaf over landbouw en industrie in zal zitten? Bovendien hebben Noord-Holland, Gelderland, Limburg, Groningen en Utrecht reeds hun doelen aangescherpt tot 55-60% reductie. Brabant gaat dat doen. Waarom antwoordt GS hier dan niet dat wij dit in Zeeland ook gaan doen? PvdA-GroenLinks zal daar i.i.g. fors op inzetten! Een doel om te bereiken vanuit alle sectoren. Wat ons betreft hoort de RES 2.0 en zijn opvolgers dus zeker thuis bij de Strategische Opgaven!

GS erkent dit. Geeft daarnaast aan dat de uitwerking vooral te vinden zal zijn in de CES.

Blikken we tussendoor vooruit, dan stelt de fractie van PvdA-GroenLinks een nieuwe Strategische Opgave voor. Nu al is bekend dat Zeeland in 2027 praktisch nergens de doelen voor kwalitatief goed en schoon water gaat halen. Dat wordt de nieuwe stikstofcrisis als we daar samen de inzet niet op verdriedubbelen! Wat ons betreft zetten we de Kader Richtlijn Water dus bij de Strategische Opgaven vanaf nu. VRAAG: Onderstrepen GS en PS dit idee??

GS gaat hier niet op in; zij stelt dat toekomst straks duidelijk wordt uit het coalitieakkoord.

De brug tussen de jaarstukken en het vooruitblikken is makkelijk te slaan. Nu de grote maatschappelijke opgaven rond energie, klimaat, water en mobiliteit in de afgelopen jaren zijn vastgesteld komt het aan op de uitwerking van de plannen. Voor de biodiversiteit, natuur, landbouw, cultuur, het OV en de fijnmazige bereikbaarheid, een schone bodem lucht en dito water, toereikende voorzieningen voor zorg en onderwijs, een robuuste omgevingsdienst die toegerust moet zijn voor alle VTH-taken behorend bij de nieuwe Omgevingswet enz. Op initiatief van o.a. GroenLinks en PvdA is toegezegd dat die uitwerkingen integraal zullen zijn. Zoveel mogelijk koppelen van maatregelen in 1x en op elkaar afgestemd dus. Daarbij heeft de fractie van PvdA-GroenLinks nog flink wat vragen.

Hoe denkt GS die integrale aanpak te kunnen realiseren? Gelden gelijkwaardige belangen of gaan landbouwbelangen bv. zwaarder wegen dan van de natuur? Gaan wegen boven het OV?

Welke uitgangspunten hanteert GS bij die verdere uitwerkingen?  (GS zegt hier nu niets over).

De PvdA-GroenLinks fractie verwacht in ieder geval niet dat de economische belangen, maar de balans tussen ecologie, economie en het welzijn van mens en dier voorop komt te staan bij die uitwerkingen. En dat principes als de vervuiler betaalt, de zwaarste schouders dragen de zwaarste lasten, voorzieningen moeten voor iedereen toereikend, haalbaar en betaalbaar blijven, juist mensen met een krappe beurs moeten mee kunnen met de diverse transities buiten kijf staan en dat overheden, kennisinstellingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties hierin samen optrekken en ieder zijn eigen verantwoordelijkheid hierbij logische kapstokken zijn. En bovenal dat niet vergeten wordt om vooral ook de inwoners te betrekken bij al die veranderingen!

Het moge duidelijk zijn. Wat de fractie van PvdA-GroenLinks betreft dienen visies, het beleid en de daaruit voortvloeiende integrale maatregelen vooral een groen, sociaal en duurzaam karakter te kennen! Daar zullen we scherp op letten en inzetten. Terugkerend naar de jaarstukken, hoe dik ook, constateert onze fractie dat hier nog genoeg doen valt! GS bevestigt dit volmondig.

De fractie van PvdA-GroenLinks onderstreept de aanbevelingen zoals die zijn opgesteld in een brief vanuit de auditcommissie. Daarin wordt deels verwezen naar het accountantsrapport. Het verheugt ons dat de verklaring van de accountant omtrent de getrouwheid en rechtmatigheid dat de jaarstukken over 2022 opnieuw aan alle eisen voldoen. Bovendien prettig om te lezen dat de provinciale organisatie, onder verantwoording van GS, klaar lijkt om vanaf 2023 die rechtmatigheid volledig onder eigen verantwoordelijkheid te kunnen gaan uitvoeren.

Tot slot voorzitter nog een VRAAG en OPROEP:

Met het oog op de gewijzigde verantwoording van beschikbaar gestelde subsidies met ingang van 2022 – die moeten verantwoord worden in het jaar waarin ze gebruikt worden in plaats van slechts 1x, nl. het jaar waarin ze beschikbaar gesteld werden – constateerde de accountant dat dit in eerste instantie nog voor ongeveer 1 miljoen euro verkeerd in de boekhouding genoteerd stond. Dit bedrag blijft binnen de foutmarges, maar is voor PvdA-GroenLinks geen kleintje.

GS deel deze mening; de aanbeveling om hier op alle niveaus aan te werken wordt overgenomen.

Tenslotte nog een dringende oproep, eveneens reeds 2x als aanbeveling gedaan door de accountant: kunnen de jaarstukken zich wat meer beperken tot hetgeen concreet gebeurd is in het jaar waarover ze gaan? M.a.w. kan GS toezeggen dat het flink dunner wordt door het weglaten of anders hooguit samenvatten vd historie?  GS pleit voor meer digitaal inzien, maar zal proberen versies in te korten.

PvdA-GroenLinks heeft voor de jaarstukken 2022 en voor de voorjaarsbijstelling 2023 gestemd.