Provinciaal woonbeleid

Door Eddy Heerschop op 11 februari 2022

Voor ons ligt het Statenvoorstel Rekenkamerrapport Provinciaal woonbeleid. Voor de PvdA staat het fundamentele grondrecht op betaalbaar wonen onder druk. Ook in Zeeland zijn er tekorten aan woningen voor starters en middeninkomens, aan woonvormen voor ouderen. Zowel onze Zeeuwse steden als dorpen staan voor een grote opgave. Voor de Zeeuw wordt het steeds minder makkelijk om te blijven wonen waar je geboren bent.

We hebben kunnen lezen dat de Rekenkamer concludeert dat Provinciale Staten nog onvoldoende in staat zijn om effectief sturing te geven aan de Zeeuwse woonmarkt.

Kijkende naar de huidige Zeeuwse situatie:
• Een koopwoningmarkt die over verhit is. Jonge mensen en starters kunnen bijna geen woning kopen.
• Maar ook in de verhuurmarkt gaat het scheef lopen. Huren stijgen en voor de lage-inkomensgroepen zijn er onvoldoende passende woningen.
• Mensen staan te lang op een wachtlijst voor een passende woning.
• Woningen worden gebruikt als beleggingsobject en worden als recreatiewoning voor veel geld te huur aangeboden.
• Doorstroming voor ouderen is bijna onmogelijk omdat een geschikte woning niet aanwezig is of een geschikte woning onbetaalbaar voor een alleenstaande met een klein pensioen en AOW.
• Panden staan leeg omdat winkels vertrekken. Investeerders wachten met ombouwen tot woningen omdat ze bang zijn de huurders er niet meer uit te krijgen.

Zeeuwse gemeenten bouwen woningen. Soms hebben de gemeenten hulp nodig als het gaat om die grote opgave. Juist die hulp kan de provincie bieden. Het instrument HELP is hier een mooi voorbeeld. En de Provinciale Impuls Wonen (PIW) is een goed instrument voor woningen die een opknapbeurt nodig hebben. Ook de groene daken subsidie is een middel om woongenot te verhogen en tegelijkertijd het klimaat te ondersteunen.

Het is nu tijd om als provincie, samen met de gemeenten, goed te kijken waar de behoeftes liggen en waar kansen liggen. Samen een vuist maken en bij het Rijk middelen los krijgen om ook in Zeeland woningen te bouwen, lege panden te verbouwen en woningen energiezuinig te maken.

Te lang heeft het Rijk de woningmarkt overgelaten aan de markt. Het is tijd voor landelijke regie. Neem als voorbeeld Zeewolde. Daar is de bouw van een datacentrum goedgekeurd door de gemeenteraad. Als het Rijk geen verantwoordelijkheid neemt, geen regie pakt, dan kiest een gemeente voor zichzelf. De PvdA pleit daarom al langer voor een Minister van Volkshuisvestiging.

Het is van belang om in Zeeland goed samen te werken. Zie het voorbeeld op Schouwen-Duiveland, waar wethouder Daniel Joppe aangeeft dat de nieuwe woningmarktafspraken een goed voorbeeld zijn provinciale en gemeentelijke samenwerking. Er is goed met elkaar in gesprek gegaan en meegedacht.

Wonen is een recht van iedereen. Ook statushouders en nieuwe Zeeuwen hebben recht op een goede woning. Voor arbeidsmigranten moet er ook een fatsoenlijke woning zijn, we hebben deze mensen hard nodig om de Zeeuwse economie te laten draaien. Als je hier werkt en een bijdrage levert aan de Zeeuwse economie dan ook een goede woning. Die woning moet beschikbaar zijn in de omgeving waar mensen werken. Niet centraal mensen huisvesten om vervolgens de provincie door te rijden naar je werk. De lasten en lusten gelijk verdelen.

De conclusies van de Rekenkamer onderschrijven wij dan ook volledig. Samen met de VVD en andere partijen willen wij Gedeputeerde Staten een duidelijke opdracht meegeven. Een opdracht om samen met de dertien gemeenten te kijken wat er nodig is. We vragen de provincie daar waar nodig gemeenten te ondersteunen en de contacten met het Rijk volledig en goed te gebruiken in dienst van Zeeland.

Als laatste vragen wij Gedeputeerde Staten om volgende jaar februari opnieuw te kijken naar het woondossier. Waar staan we dan? Heeft de provincie haar rol kunnen waarmaken? Hebben we stappen gezet en wat is er nog nodig om in Zeeland goed te kunnen wonen?

Statenlid Eddy Heerschop

Amendement Statenvoorstel Rekenkamerrapport Wonen in Zeeland

Eddy Heerschop

“Ik ben Eddy Heerschop. Geboren en getogen Vlissinger. Werkzaam in de Zeeuwse industrie. Ik wil mij gaan inzetten voor: – Een duurzamere economie. – Een provincie waar vakmensen, arbeidsmigranten, laag en hoog opgeleide Zeeuwen kunnen wonen en werken in een groene, gezonde en veilige omgeving. – Waar mensen zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk inkomen,