Promotie van Zeeland

Door Ralph van Hertum op 5 februari 2021

In de commissievergadering hebben we onze gedachten gewisseld over de ondergang van de VVV en de nieuwe uitdaging die nu voor ons ligt. Afgelopen week heeft de PvdA met haar Tweede Kamerkandidate Barbara Oomen een Zeeuwse Elfdorpentocht afgelegd. We wisten het al, maar zagen het opnieuw bevestigd: in onze provincie bevinden zich schitterende plaatsen en prachtige plekken. Die horen geen publiek geheim te zijn, maar in de Zeeuwse etalage gezet te worden. Een brede, toegankelijke vitrine waarin al het Zeeuwse moois staat uitgestald.

Het aantal Zeeuwen is in 2020 met bijna 1.900 inwoners gegroeid! Zeeland is daarmee, zo lezen we in de regionale media, één van de snelst groeiende Nederlandse provincies. Zeeland is in trek. Een mooi en positieve trend die we graag vast willen houden.

We willen een overkoepelende strategie opzetten om Zeeland te promoten als aantrekkelijk gebied voor werken, studeren en wonen/leven. Dit in nauwe samenwerking met andere partijen. Wij benadrukken die samenwerking. Daarbij is voor ons de deelname van alle Zeeuwse gemeenten belangrijk. Tijdens de commissievergadering werd een toer langs alle gemeenten aangegeven met als doel zoveel mogelijk gemeenten aan boord van dit promotieschip te krijgen. Wij willen niet ‘zoveel mogelijk’, maar deelname van alle Zeeuwse gemeenten. Samen die vuist maken. Houdt de gedeputeerde ons op de hoogte van de resultaten van deze tour langs gemeenten en zo ja, op welke wijze?

In de commissievergadering is ook gesproken over de website Zeeland.com. De gedeputeerde geeft aan dat lokale initiatieven en burgerinitiatieven volop de ruimte krijgen. Daar zijn we blij mee. Zeeland.com vervangt de VVV. Daar hebben we wel een vraag over. Hoe denken Gedeputeerde Staten de naamsbekendheid van de VVV te kunnen borgen? Voor toeristen is de naam van de VVV namelijk bekender dan Zeeland.com. Generaties zijn opgegroeid met de VVV, dat zit in de hoofden van mensen. En hoe tijdelijk is de verantwoordelijkheid van de provincie voor de Zeeuwse promotie? Wanneer neemt de provincie afstand van de marketingorganisatie?

We zetten onze Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek en sport ook in als middel om de doelstellingen van Zichtbaar Zeeland te bereiken. Binnen dit kader vragen wij nogmaals aandacht voor het realiseren van Zeeland als nummer één wandelprovincie en nummer één fietsprovincie. Maakt dit onderdeel uit van de uitwerking van de Zeeuwse Marketingorganisatie?

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum