Door op 15 november 2013

mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

De Deltawerken zijn niet af! De afsluiting van de zeegaten in Zuidwest-Nederland hebben ons niet alleen een veel grotere veiligheid gebracht. Zij heeft er ook voor gezorgd dat dit gebied met veel nieuwe problemen wordt geconfronteerd. Er moet daarom in de komende jaren in Zuidwest-Nederland geïnvesteerd blijven worden in  kustveiligheid, in een vitale economie en in een gezond en robuust water- en kustsysteem.  Het is mooi dat dat besef breed gedeeld wordt in de kringen van de Stuurgroep Zuidwestelijke Delta. Wij zouden willen dat het tempo van de planvorming en de uitvoering hoger lag, maar in een periode van crisis en bezuiniging kan niet alles tegelijkertijd. Des te belangrijker is het echter om de visie en de noodzaak van investeringen in beeld te houden. In dit perspectief ondersteund de fractie van de Partij van de Arbeid van harte het voorstel om te participeren in het project Roode Vaart.

In het voorstel geeft het college drie argumenten, die – zeker in hun samenhang – meer dan overtuigend zijn. Voor de fractie van de Partij van de Arbeid is daarbij de visie op langere termijn het meest belangrijk: Een ‘Land in Zee’ verdient een zout Volkerak-Zoommeer, met de kwaliteiten en ontwikkelingsmogelijkheden die daarbij horen. Dit lange termijnperspectief is wat ons betreft meer leidend dan de korte termijnproblemen, zoals blauwalgenproblemen, die deels misschien nog wel met technische ingrepen opgelost zouden kunnen worden. Zoals verwoord in de mede door de Partij van de Arbeid ingediende motie van 20 april 2012 dient een adequate zoetwatervoorziening in de omringende polders een onderdeel te zijn van zo’n zout Volkerak-Zoommeer. Het project Roode Vaart maakt zo’n zoetwatervoorziening mogelijk.

Er wordt regelmatig gesproken over beprijzing van zoet water en zoetwatervoorzieningen. Zoet water van de juiste kwaliteit wordt immers –ook in Nederland- steeds meer een schaars goed. Van gebruikers mag dan – zo is de gedachte – een bijdrage gevraagd worden in de kosten voor aanvoer en distributie van dat water. Van zo’n bijdrage aan het project Roode Vaart kan naar de mening van de Partij van de Arbeid geen sprake zijn. Tholen en Sint Philipsland kunnen op dit moment immers over zoet water beschikken. Als dan vanuit het algemeen belang gekozen wordt voor een pakket maatregelen, die die beschikbaarheid teniet doen, dan moet naar onze mening ook vanuit het algemeen belang de voorziening worden gefinancierd die dat verlies compenseert. Vanuit deze gedachte vind onze fractie het dan ook te verdedigen dat het Zeeuwse aandeel in het project voor rekening komt van de Provincie (algemene democratie) en dat de functionele democratie (Waterschap) niet mee investeert. Op het moment dat het tot feitelijke realisatie van de nieuwe zoetwatervoorziening komt zullen er op Tholen en St. Philipsland forse aanpassingswerken moeten worden uitgevoerd. In onze visie is dán het waterschap aan zet.

Statenlid Anton van Haperen