Ontwerp begroting RUD Zeeland

Door Eddy Heerschop op 23 april 2021

Voor ons ligt de ontwerp begroting 2022 van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland. Als PvdA betreuren wij het dat we opnieuw moeten constateren dat de ratio van het weerstandsvermogen zorgwekkend laag is.

Als wij in het voorwoord van de ontwerp begroting al lezen dat:
– Op pag. 4  Feit blijft dat we ons maximale doel niet halen.
– Soms moeten we keuzes maken en op andere plekken ad hoc handhaven.
– Op pag. 6 lezen dat de RUD verwacht op termijn toezicht en handhaving voor groene wetten niet te kunnen uit voeren.
Dan begrijpt u dat de PvdA-fractie zich grote zorgen maakt. Wij hechten grote waarde aan een robuuste uitvoering van milieutaken in Zeeland. Zeeland heeft baat bij een schoon, veilig en gezond leefklimaat.

Daarnaast lezen en horen we al langer dat er problemen zijn om goed en vooral goed opgeleid personeel aan te trekken. Daarom heeft de PvdA tijdens de behandeling van deze begroting in de commissie extra aandacht gevraagd voor een opleidingsplan. Het begint immers met goed opgeleid personeel.

Ook vinden wij het van het grootste belang dat er voldoende toezicht en handhaving plaatsvindt in het buitengebied. Het mag niet zo zijn dat bijvoorbeeld  illegalen stortingen van drugs- of ander afval ongestraft kunnen plaatsvinden in Zeeland.

Het is verder vanzelfsprekend dat ook de andere taken, zoals toezicht op bedrijven, gewoon doorgang moet blijven vinden. Wij verzoeken dan ook om de bijstelling van de begroting van de RUD voor 2022. Baseer de begroting op de jaarplannen, het opleidingsplan en het rapport van de toekomstverkenning samenwerking milieutaken waarvoor de provincie recent opdracht heeft verstrekt.

Statenlid Eddy Heerschop

Eddy Heerschop

“Ik ben Eddy Heerschop. Geboren en getogen Vlissinger. Werkzaam in de Zeeuwse industrie. Ik wil mij gaan inzetten voor: – Een duurzamere economie. – Een provincie waar vakmensen, arbeidsmigranten, laag en hoog opgeleide Zeeuwen kunnen wonen en werken in een groene, gezonde en veilige omgeving. – Waar mensen zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk inkomen,

Meer over Eddy Heerschop