MUG EN GRENSOVERSTIJGENDE SAMENWERKING

16 juni 2023

De inzet van Belgische hulphelikopters (MUG) vindt niet plaats bij calamiteiten in Zeeuws-Vlaanderen. Dan wordt gebruik gemaakt van Rotterdamse hulpdiensten/helikopters. Daarover hadden we vragen gesteld en die zijn onlangs beantwoord. Hieronder is een deel van de antwoorden te lezen. In bijgevoegd document kunt u alle antwoorden lezen.

De protocollering voor de ambulancezorg binnen het Nederlandse systeem is niet goed vergelijkbaar met die welke in Vlaanderen wordt gehanteerd. Een aantal jaren geleden is er dan ook door de veldpartijen voor gekozen in acute medische complexe situaties als aanvullende hulp een beroep te doen op de Traumahelikopter vanuit Rotterdam. Inzet van de Nederlandse traumaheli sluit in dat opzicht nauwer en beter aan op de ambulancezorgverlening, dan de inzet van een MUG team vanuit Vlaanderen. Dit beleid sluit niet uit dat bij bijzondere omstandigheden (b.v. niet beschikbaarheid Nederlandse traumaheli) alsnog een beroep kan worden gedaan op een MUG team.

AVB Beantwoording artikel 44 vragen Mobiele Urgentie Groep (MUG) en grensoverschrijdend samenwerken (toegankelijk)