Ledenbrief juli 2021

Door Corina van der Vliet op 6 juli 2021

Vandaag weer een ledenbrief in jullie mailbox. Wij proberen jullie zo goed mogelijk mee te nemen in de dingen die wij doen. We gebruiken daar sociale media voor (Facebook, Twitter, Instagram) en dus – af en toe – een ledenbrief. Op onze website staat ons actuele nieuws.

Voorkomen tweedeling
Een paar weken geleden is de Jaarrekening 2020 en de Voorjaarsnota 2021 in Provinciale Staten behandeld. Dit is een moment voor algemene beschouwingen. Wij grepen dit moment aan om te wijzen op het tegengaan van sociaaleconomische verschillen. Corona heeft de verschillen tussen kansrijk en kansarm vergroot. Meer mensen vallen buiten de boot. Dit terwijl de beurskoersen stijgen, de waarde van onroerend goed toeneemt en rijken rijker worden. De PvdA staat voor een eerlijke verdeling van de lusten en de lasten. Nu, meer dan ooit, is hiervoor aandacht nodig. Een eerlijkere samenleving als onderlegger voor ons (provinciale) beleid.

Klimaat
De coronacrisis dwingt ons tot nadenken over de wereld en hoe we die inrichten en gebruiken. De reductie van broeikasgassen gaat minder snel dan gepland terwijl de opwarming van de aarde juist sneller gaat dan voorspeld. Een aanscherping van het klimaatakkoord (geen 49% reductie, maar 55%) vraagt ook van Zeeland een stap extra. Via een motie, samen met GroenLinks, is Gedeputeerde Staten gevraagd hoe zij deze aangescherpte doelen denken te halen. De motie kreeg geen meerderheid. De meningen waren in uitersten verdeeld: van ontkenning van de opwarming van de aarde tot ondersteuning van onze motie en alle varianten daar tussen.

Pontje Sluiskil
Op ons initiatief is een motie aangenomen om de Stichting ter Behoud van de Pont financieel te ondersteunen. Ons bereikten kritische geluiden vanuit de partij, specifiek over het vragen van een deelnemersbijdrage. Daar hebben ook wij goed over nagedacht. Bedenk dat deze (aangenomen) motie een gezamenlijk product is van meerdere fracties. En er zijn fracties die van ver, behoorlijk ver, moesten komen. Dat vraagt om een compromis waarbij behoud van de pont centraal stond en staat.
Wij hebben nadrukkelijk aangegeven dat de stichting verantwoordelijk is voor de wijze van inning en de hoogte van de deelnemersbijdrage. Verschillen in deelnemersbijdrage is zeker te overwegen. Dit biedt de kans om leerlingen een lager tarief te laten betalen. En, niet onbelangrijk, de kosten van de inning mogen niet hoger zijn dat de kosten van de ontvangsten. We storen de broedende kip nu niet en wachten het concrete voorstel af. De PvdA Terneuzen heeft goed (voor)werk verricht in de gemeenteraad van Terneuzen. Dank daarvoor.

Natuur
Wat zijn we met z’n allen in het afgelopen Coronajaar de natuur ingetrokken! Wandelen, sporten en recreëren. Begrijpelijk, want in de natuur zijn is gezond. Maar het heeft ook een keerzijde. De natuur heeft er zelf onder geleden en vraagt nu extra onze aandacht. Actualiteiten, zoals de PFAS in de Westerschelde, het gebruik van landbouwgif(fen) en verontreinigde grond volgen we nauwkeurig en kritisch. Een gezond, schoon en veilig Zeeland vraagt om een ‘robuuste’ Regionale Uitvoeringsdienst (RUD). Robuust betekent voor ons: samenwerking en inhoudelijke ambities.

Financiën
De provinciale financiën zijn netjes op orde. Vanaf de begroting 2022 geldt voor de heffing van opcenten op de motorrijtuigenbelasting weer het lagere tarief. Hierover is een paar jaar geleden een afspraak gemaakt. Deze afspraak wordt nagekomen. De provincie blijft investeren. Dat is goed. De oprichting van het Zeeuwse Stimuleringsfonds Cultuur heeft onze instemming. Mooi werk van onze gedeputeerde Anita Pijpelink. Wij hopen dat vele culturele initiatieven hun weg naar dit fonds vinden.

Politiek reces
Vrijdag 23 juli 2021 sluiten we dit politieke jaar af. We gaan dan een paar weken met ‘politiek verlof’. Een beetje gas terug en bijtanken. En dan na het zomerreces onverminderd door met dossiers als Omgevingsvisie, de woonagenda, zoet water, Veerse Meer, cultuur en vele andere onderwerpen. Tot begin september zijn we iets minder goed bereikbaar. Maar, politiek houdt zich niet aan vakanties. Dus als er iets is, benader ons, dat vinden wij niet erg.

Afronding
Werken op kantoor. Festivals. Eten in een restaurant. Fysiek vergaderen. Menselijk contact en het vrij verplaatsen tussen A en B. Dingen die we vanzelfsprekend vonden toen de wereld nog niet door Corona op z’n kop stond. En nu, nu gaat de wereld weer open. Geniet daarvan. Fijne zomer!

Corina van der Vliet-Hart (fractievoorzitter)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde

Meer over Corina van der Vliet