Barbara Oomen Zeeuwse PvdA-kandidaat voor de Tweede Kamer

Door Henk Leunk op 2 juni 2020

Het bestuur van de PvdA Zeeland draagt Barbara Oomen voor als kandidaat-Kamerlid voor de verkiezingen van maart 2021. Dit maakt het bestuur vandaag bekend aan de PvdA-leden in Zeeland en aan het landelijk partijbureau. “Het is natuurlijk vroeg, maar de PvdA is een partij die niet alleen vooruit wil, maar ook vooruit kijkt” zegt PvdA-voorzitter Conny Miermans.

Een commissie onder leiding van Wouter van Zandbrink selecteerde uit meerdere kandidaten Barbara als de kandidaat die namens Zeeland zitting zou moeten krijgen in de Tweede Kamer. Ze roemde de brede intellectuele bagage van de oud-dean van het University College Roosevelt, haar goede sociale en politieke antenne, haar netwerk en kennis van regionale, nationale en internationale thema’s. ’Barbara kan groot denken, maar springt ook voor de gewone mensen op de bres’ ‘Ze is goed ingevoerd in Zeeland en zal in staat zijn de Zeeuwse belangen effectief te dienen’

De scoutingcommissie was onder de indruk van de kandidaten die staan te popelen om het Zeeuwse geluid in Den Haag te laten horen. Naast Barbara Oomen worden ook Marco Eestermans en Ernst Radius aanbevolen aan de landelijke kandidaatstellingscommissie. Marco Eestermans die als geboren en getogen Zeeuw in de oppositie van Goes werkt aan een socialere en democratischere samenleving. Ernst Radius die zich niet alleen in Zeeland, maar ook landelijk inzet voor een eerlijk sociaal domein.

Barbara Oomen is vereerd door de voordracht: “De kwestie rond de marinierskazerne heeft mij echt wakker geschud, ik wil daar waar ik het verschil kan maken opkomen voor alle Zeeuwen.” Daarbij is de keuze voor de PvdA voor haar logisch. Zij wijst op de wensenlijst ‘Samen sterker’ die de Zeeuwse overheden onlangs opstelden. Barbara: “Een eerlijke verdeling van middelen, steun om de zorg en het onderwijs op peil te houden en een energietransitie die ook banen oplevert. Dat zijn precies de zaken waar de PvdA vol voor gaat.” Zij hoopt op een hoge plaats op de landelijke lijst, die begin volgend jaar wordt vastgesteld. “En dan zorgen dat de stemmen van alle Zeeuwen goed doorklinken in Den Haag.”

Henk Leunk

Waterfront 204 4531 HZ Terneuzen