Voorjaarsnota 2022

24 juni 2022

Vroeger betekenden de algemene beschouwingen veel in de provincie Zeeland. De PZC, Omroep Zeeland en de lokale media rukten met groot geschut uit om te horen wat de provinciale vertegenwoordigers te vertellen hadden. De politici van de grote partijen hielden een gloedvol betoog en vertelden hoe zij de Zeeuwse toekomst voor zich zagen. De media penden driftig de woorden van de fractievoorzitters neer in een klein schriftje, analyseerden de politieke verhoudingen en kwamen dagen later nog terug op wat Statenlid A voor idee had geopperd. Tegenwoordig toont de media nog nauwelijks interesse in de provinciale politiek. Wij vinden dat opmerkelijk, want het belang van wat in het provinciehuis gebeurt neemt toe. Kijk naar de discussies rondom PFAS, het stikstofbeleid en het openbaar vervoer. De Zeeuwen verwachten van het provinciebestuur krachtdadig ingrijpen en verlangen dat hun veiligheid blijft gewaarborgd. De PvdA-fractie is tevreden hoe de provincie de afgelopen jaren is bestuurd en geeft graag complimenten aan GS, de ambtenaren, de Statengriffie en andere betrokkenen om de nieuwe uitdagingen voor Zeeland het hoofd te bieden.

In de voorbereidingen op deze algemene beschouwingen schrokken we van het bericht in de PZC, waarbij wordt aangegeven dat een groot deel van de Zeeuwse busritten dreigt te verdwijnen. Daarom stappen we in een denkbeeldige bus, die ons langs verschillende delen van Zeeland brengt. We starten met onze tocht vanaf de Abdij en lopen eerst naar het busstation in Middelburg. Daar nemen we de bus naar Terneuzen. We horen bij de Westerscheldetunnel helaas nog steeds het piepje van de T-tag en komen na ruim een halfuur op de boulevard van Terneuzen aan. We wandelen de binnenstad in en gaan op zoek naar woningen die te koop staan voor jong en oud. Helaas. Niet te vinden. Dus er moet gebouwd worden. Daar zijn we dan ook voor. Maar wel rekening houdend met het verduurzamen van de woningen. In nieuwe woningen moeten we rekening houden met biodiversiteit en klimaat. We dienen daartoe onze eerste motie in. We denken ook aan een plan van werkgevers in Zeeuws-Vlaanderen. Zij willen niet 7000 maar vijf keer zoveel woningen laten bouwen. Kent GS dit plan en hoe kijkt GS daar tegenaan?

Twee uur later lopen we langs de Zeeuwse akkers. Terwijl we vol bewondering zien hoe de boer hard werkt op zijn grond, zien we in de verte fabrieken aan de horizon verschijnen. Deze fabrieken stoten veel stikstof uit. De PvdA zou graag willen dat de Zeeuwse procesindustrie zo snel mogelijk begint met verduurzaming. Iedere sector moet bijdragen aan het verminderen van de stikstofuitstoot, ook de Zeeuwse procesindustrie. Als de procesindustrie niet op tijd de omslag maakt naar een duurzame productie, dan gaan uiteindelijk vele banen verloren. Daarom dienen we de motie ‘verduurzaming Zeeuwse procesindustrie’ in.

Na een tijdje lopen we in Axel, door de Stationsstraat, langs de molen, het winkelcentrum en stappen bij de Kanaalkade op de bus naar de overkant. Via een overstap in Goes, komen we in Zierikzee. Daar stappen we over op de bus naar Oude Tonge. Na een paar minuten drukken we op de rode knop en staan we op het perron in Nieuwerkerk. We zoeken de bus naar Ouwerkerk, naar het Watersnoodmuseum. Maar helaas. Die is er niet. We moeten een haltetaxi bellen. Ach ja, het is 4 km lopen naar Ouwerkerk, laten we dat maar doen. We steken de provinciale weg over en lopen met gevaar voor eigen leven in de berm van de Middenweg. De auto’s razen voorbij. Vroeger waren er genoeg fietsers te zien op deze weg, maar tegenwoordig bewegen de mensen een stuk minder. De PvdA wil graag meer mensen in beweging krijgen en komt met de motie ‘beweegcrisis aanpakken’.

Na een uurtje wandelen zitten we in Ouwerkerk op een bankje en bekijken we een prachtig dorp. We spreken een man die de hond uitlaat en een joggende vrouw. Ze zijn trots op het dorp en wonen in een geschenkwoning. Deze woningen zijn na de Watersnoodramp geplaatst en hebben grote culturele waarden. De PvdA wil deze geschenkwoningen behouden: motie ‘behoud van geschenkwoningen in Zeeland’.  Na een leerzaam bezoek aan het Watersnoodmuseum, willen we terugkeren naar de Abdij. GroenLinks-collega Gerwi Temmink krijgt een telefoontje en hij neemt ons graag mee in zijn auto naar de avondvergadering in Middelburg. Hij pikt ons op bij het museum en in de auto praten we over twee goede plannen van GroenLinks die meneer Temmink mede namens de PvdA straks zal toelichten.

We zijn aangekomen bij de avondvergadering in de Abdij. Daarin stellen we aan GS een paar vragen die we de afgelopen jaren ook hebben gesteld. Voor GS: Hoever is GS met het onderzoek naar behoud van de Cultuurbus? Kan de provinciale organisatie meer stageplaatsen in de Abdij en bij de partners aanbieden voor Zeeuwse jongens en meisjes die in Zeeland willen wonen en werken?

Na een korte vergadering lopen we door de binnenstad van Middelburg. Een paar VWO-leerlingen schieten ons aan. Ze zouden graag in Zeeland willen blijven wonen en naar een vervolgopleiding gaan. Daar is alleen wel een brede universiteit voor nodig. Niet voor de komende jaren, maar ook in de verre toekomst. Als PvdA juichen we dat toe. Zeeland moet voor VMBO’ers, Havisten en VWO’ers de provincie zijn waar zij naar school gaan, werken, wonen en van de natuur genieten. We komen daarom met de motie ‘brede universiteit Zeeland’.

Het is al laat in de avond. We pakken de laatste trein van Middelburg naar Goes en kijken bij aankomst in station Goes uit het raam. Het licht brandt in de stationshal bij de Stoomtrein Goes- Borsele. Vrijwilligers zijn laat op de avond nog treinen aan het repareren die door een flinke storm beschadigd zijn. Hadden de vrijwilligers nu maar een tweede stationshal die de historische stoomtreinen kan beschermen. O, wacht. De SGP komt samen met de PvdA met een motie om de SGB te helpen.

Tot slot komen we thuis. Vlak voor we in slaap vallen beseffen we dat we een lange tocht met het Zeeuwse openbaar vervoer hebben gemaakt. Hier en daar piept het openbaar vervoer, maar het is ons duidelijk dat de ondergrens is bereikt. In onze slotmotie roepen we GS dan ook op om het Zeeuwse openbaar vervoer niet af te schalen en aandacht te hebben voor fijnmazig vervoer. En met de ondersteuning voor het Zeeuwse openbaar vervoer sluiten we de dag af.

Fractievoorzitter Ralph van Hertum

Motie natuurinclusieve woningbouw 24-6-2022  Toezegging van uitvoering door GS

Motie verduurzaming Zeeuwse procesindustrie 24-6-2022  Motie is aangehouden

Motie beweegcrisis aanpakken 24-6-2022  Toezegging van uitvoering door GS