Door Ben de Reu op 13 december 2016

Zeeuwse ledenbrief Ben de Reu: ‘Het weekend erna’

Beste leden,

Deze ledenbrief schrijf ik in het weekend na de bekendmaking van onze nieuwe lijsttrekker en het aftreden van de fractievoorzitter, na de veroordeling van Geert Wilders, na de bekendmaking door de CIA dat Rusland zich heeft gemengd in de verkiezingen van de USA en na de viering van het 25-jarig bestaan van het Verdrag van Maastricht.

Dus waar zal ik het eens over hebben? Toch maar over het reilen en zeilen van de provincie Zeeland en haar bestuur. Hoewel… Ik nam onlangs deel aan het symposium ‘Europe Calling’ in Maastricht ter gelegenheid van de 25e verjaardag van het gelijknamige verdrag. Dit symposium werd afgesloten met een boeiende speech van onze Jeroen Dijsselbloem, die na afloop min of meer belaagd werd door een grote groep internationale studenten. Zij wilden met hem in gesprek over hun toekomst en die van Europa!

Ik licht een interessant deel uit de speech van Jeroen, die als voorzitter van de Eurogroep vooral over de financiën van Europa sprak. Uit een Duits internationaal onderzoek over tientallen jaren en over honderden verkiezingen blijkt dat na een financiële crisis de burgers het vertrouwen in de traditionele partijen verliezen en hun verlies van welvaart en veiligheid wijten aan ‘vreemdelingen’ en ‘de elite’. Dat blijkt in Europa een inmiddels bekende gedachtegang.

Terug naar ons eigen Zeeland. Wekelijks staan onze hoofdpijndossiers in het college van Gedeputeerde Staten op de agenda: Delta en de kerncentrale, het rapport Balkenende, Thermphos en de financiële positie van de provincie. Eigenlijk hebben al die dossiers met elkaar te maken. De verbindende factor hierbij is de voortdurende worsteling om voldoende te kunnen investeren in de toekomst van Zeeland. Kunnen we de kansen voor de Zeeuwen (en daarbij zeker ook de vertrekkende jonge inwoners) verzilveren, zodat er genoeg banen zijn voor de volgende generatie, de huidige 50-plussers en andere inwoners die zekerheid willen over hun bestaan in deze mooie provincie? Daarom werken we er hard aan om bedrijven voor Zeeland te interesseren, goede projecten te starten en in Den Haag en Brussel hiervoor aandacht te vragen.

Daarbij helpt het dat onze Zeeuwse Tweede Kamerleden Albert de Vries en Joyce Vermue daar volop aan meewerken. Voor het nieuwe jaar zal duidelijk worden wat dit gaat opleveren. Ik werk daar zelf via mijn portefeuilles Energietransitie, Deltawateren en Biobased Economy ook hard aan. Na 16 december blijkt dan ook of we van onze schaarse euro’s een goede Sloewegkruising of een extra luxe kruising zullen aanleggen. Daar wordt u nader door de Statenfractie over geïnformeerd.

Ik wens u allen een goede jaarwisseling en de beste wensen voor 2017!

Gedeputeerde Ben de Reu

Ben de Reu

Kandidaat nummer 48 uit Vlissingen: “Als gedeputeerde voor economie en werkgelegenheid werk ik hard om meer banen te scheppen in Zeeland. Dat doe ik samen met bedrijven en instellingen. Gelukkig herstelt de economie zich en groeien een aantal bedrijven weer. Ook komen er nieuwe bedrijven bij. Daarbij kiezen we voor slimme, groene en schone bedrijven.

Meer over Ben de Reu