Grootheidswaanzin kruising Sloeweg
Afgelopen weekeinde zag ik een foto langskomen op Facebook. Die foto deed me denken aan de Sloeweg. Op die foto was collega Oudeman te zien. Hij zat op zijn Zeeuwse fiets en trapte tegen de felle wind in. Het project de Sloeweg is voor college Oudeman, de 38 andere Statenleden en het college van Gedeputeerde Staten een wedstrijd tegen de wind in trappen. Keer op keer waaiden tegenvallers uit de kast en juist wanneer de storm leek te gaan liggen trok de wind weer harder aan.
De kruising van de Sloeweg en de Bernhardweg houdt de Zeeuwse politiek meer dan anderhalf jaar bezig. Voormalig collega Annebeth Evertz sprak destijds over politiek wensdenken. Een begrip dat in veel politieke discussies is teruggekomen. De PvdA hoopt dat bij dit project niet aan politiek wensdenken wordt gedaan. Voor de PvdA staan vier begrippen centraal: verkeersveiligheid, vlotte doorstroming, voor de toekomst bestendig en veilig op financieel gebied. De vier V’s.
Vragen:
3. Wanneer eventueel voor de stervariant wordt gekozen, welke landschappelijke gevolgen heeft dat? Heeft de gedeputeerde schetsen van hoe de stervariant eruit komt te zien, bekeken vanaf Nieuwdorp?
Wij kunnen de Sloeweg niet los zien van andere grote projecten in Zeeland. Wij denken vooral aan Campus Zeeland, Delta N.V. en Thermphos. Voor die projecten vragen wij om steun van het Rijk. Hoe komt het over op het Rijk als wij € 4,2 miljoen extra over de balk gooien voor een kruising? Zou het Rijk dan denken dat Zeeland financiële steun nodig heeft?
Wij gaan een stap verder dan politiek wensdenken. Het aanleggen van de stervariant is grootsheidswaanzin. We kunnen alleen maar kiezen voor de voorgestelde Halve Haarlemmermeervariant. De Halve Haarlemmermeervariant is miljoenen euro’s goedkoper en voldoet aan de verkeersveiligheid, vlotte doorstroming, voor de toekomst bestendig en veilig op financieel gebied.
Statenlid Ralph van Hertum