Zwaar verkeer Zeelandbrug

Door Inez Flameling op 18 november 2022

Samen met SGP en GroenLinks maken we ons zorgen over de schade die wordt aangericht aan de Zeelandbrug door (te) zwaar verkeer. Verkeer dat zwaarder weegt dan 50 ton mag niet over de brug. Ieder overbeladen vrachtvoertuig dat de brug toch passeert, richt evenveel schade aan als 420.000 personenauto’s. Dat levert een kortere levensduur van de brug én hoge onderhoudskosten voor de Provincie Zeeland op. Daarom hebben we afgelopen week schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten (GS).

Verbod op zwaar verkeer

In 2016 is besloten om de Zeelandbrug te sluiten voor verkeer met een totaalmassa groter dan 50 ton. Dit heeft als doel de restlevensduur van de beide basculebruggen te verlengen en het moment van ingrijpende renovaties c.q. vervangingen uit te stellen. In de aankondiging werd destijds gesteld dat het vrijwel alleen om rijdende werktuigen zou gaan, aangezien voor vrachtwagens al een maximum tonnage van 50 ton geldt.

Controles

Er blijken echter regelmatig bij controles in Nederland en België vrachtwagens te zwaar beladen te zijn. En volgens het tijdschrift “Verkeerskunde” staat één overbeladen vrachtvoertuig gelijk aan de schade die 420.000 personenauto’s tezamen aanrichten. Maar ook een maximaal beladen gangbaar vrachtvoertuig richt nog steeds een schade aan die gelijk staat aan de belasting door 200.000 voertuigen.

Automatische registratie en beboeting

Er is een “weigh in motion data-inwinstation” bij Dordrecht waardoor overbeladen vrachtwagens automatisch worden geregistreerd en beboet. Overbeladen vrachtverkeer kan deze controle vermijden door op weg van of naar Rotterdam gebruik te maken van de Midden-Zeeland route. Dit maakt het risico op overbelasting van de Zeelandbrug door te zwaar beladen vrachtverkeer nog extra groot.

Hoge onderhoudskosten

Onlangs concludeerde de auditcommissie dat er, door de hoge inflatie, over de periode 2022-2031 een stijging van 13,9 miljoen te verwachten valt in de onderhoudskosten van infrastructuur. Dit maakt het wat de PvdA, GL en de SGP betreft zeer urgent om te zorgen dat het verbod op zwaar verkeer op de Zeelandbrug streng wordt gehandhaafd, zodat de schade aan de brug, en daarmee de onderhoudskosten, zo laag mogelijk blijven. Ook willen we overwegen om het maximum tonnage van vrachtverkeer nog terug te brengen voor de Zeelandbrug en of het effectief is om ook bij de Zeelandbrug een “weigh in motion data-inwinstation” aan te brengen.

Om deze reden hebben wij de volgende vragen aan GS:

  1. Erkent GS de noodzaak om het verbod op zwaar verkeer op de Zeelandbrug te handhaven met het oog op de levensduur van de Zeelandbrug? Graag een toelichting.
  2. Hoeveel vrachtauto’s gaan er (ongeveer) in totaal over de Zeelandbrug per jaar?
  3. Hoeveel vrachtwagens zijn er in de afgelopen jaren gecontroleerd bij de weegbrug bij de Val en in hoeveel gevallen waren er overschrijdingen van het maximum tonnage?
  4. Wil GS onderzoeken of een verlaging van het maximum tonnage op de Zeelandbrug een effectieve maatregel kan zijn om de levensduur van de Zeelandbrug te verlengen en de onderhouds- en reparatiekosten aan de brug te verlagen?
  5. Kan GS een inschatting maken van de kosten (aanleg en onderhoud) en baten (lagere onderhouds- en reparatie kosten van de Zeelandbrug) van een ‘weigh in motion datainwinstation’ waarbij vrachtverkeer automatisch wordt gewogen en beboet?

Meer informatie leest u via de volgende links:

Inez Flameling

Inez Flameling

“Ik ben zeebioloog en woon al meer dan tien jaar met veel plezier op Noord-Beveland. De rust en ruimte zijn voor mij belangrijk. Waar anders kan je ’s ochtends je kinderen naar school brengen terwijl je langs de Oosterschelde fietst? Ik wil me graag inzetten voor het behoud van het open landschap, de bescherming van

Meer over Inez Flameling