Zichtbaar Zeeland

Door Ralph van Hertum op 10 juli 2020

Voor ons liggen de kaders voor Zichtbaar Zeeland. In de commissievergadering hebben wij een aantal wensen en bedenkingen meegegeven die we duidelijk verwoord zien in de brief met wensen en bedenkingen. In deze bijdrage gaan we in op twee punten:
1. Onze benoemde wensen.
2. Wandelsport als extra aandachtspunt.

Benoemde wensen
In de commissievergadering hebben we aandacht gevraagd voor een aantal doelgroepen, zoals digibeten en mindervaliden. We zijn tevreden dat deze doelgroepen mee worden genomen bij de promotie van Zeeland. We gaan er vanuit dat de provincie zich blijvend inzet om het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap in de praktijk te brengen. Daarbij zien we bij promotie van Zeeland extra aandacht voor cultuur, sport en natuur. Goed. Ook is toegezegd dat, waar mogelijk, Zeeuwse werkelozen worden omgeschoold om vacatures in te vullen. Top.

Wandelsport
Zojuist vermelde ik al sport. Wij als PvdA vinden het belangrijk dat Zeeland bekend staat als sportiefste provincie van het land. We willen dat zoveel mogelijk mensen in beweging te komen. Iedereen op zijn of haar manier, op allerlei wisselende tijden. Wandelen is zo’n sport die voor het grote publiek zeer toegankelijk is. Daarnaast is wandelen gezond en kan door jong en oud worden beoefend. Bovendien brengt wandelen de mensen dichterbij cultuur, natuur en ondernemers. Helaas gaan grote wandelevenementen dit jaar niet door. De Avondvierdaagse is afgelast, net als de marathon van Zeeuws-Vlaanderen, de 24 uur van Oostburg, de Peelandmars, de Kustmarathon en vele andere wandelevenementen.

Wandel-app
Gelukkig heeft de wandelbond initiatief genomen om de Alternatieve Vierdaagse te organiseren. Dat werkt simpel: de wandelaar download een app, kiest een afstand van 10, 20, 30, 40 of 50 kilometer per dag en gaat op 21, 22, 23, 24 juli zijn of haar afstand wandelen. Ook andere wandeldagen zijn een optie. De PvdA wil graag bij dit initiatief aansluiten en zal zelf de wandelschoenen aantrekken. We gaan vier keer vijftig kilometer gaan lopen, door alle dertien Zeeuwse gemeenten en langs de provinciale speerpunten.

Motie
Daarnaast zien we voor de provincie een grote kans om wandelprovincie nummer 1 te worden. In een motie roepen wij Gedeputeerde Staten op om aan te haken bij het initiatief van de Wandelbond. In Zeeland hebben we al veel wandelroutes. Deze Alternatieve Vierdaagse biedt de mogelijkheid om deze wandelroutes extra in de etalage te zetten. Samen met de partners kan de provincie aan Zeeuwen en toeristen de schitterendste wandelroutes laten zien. De wandelaars maken zo nog meer kennis met de Zeeuwse cultuur, natuur en ondernemers. De ultieme zichtbaarheid van Zeeland.

Statenlid Ralph van Hertum

PvdA, GL, 50PLUS, SP en PvZ dienden onderstaande motie in. Gedeputeerde Staten hebben twee toezeggingen gedaan waardoor wandelen als promotie van Zeeland op de kaart wordt gezet. De motie is daarom niet in stemming gebracht.

Motie ‘Wandelen als promotie Zeeland’ (10-07-2020)

Ralph van Hertum

“Mijn naam is Ralph van Hertum. Ik woon in Goes, sport graag en ben afgestudeerd historicus. Jongeren worden in de politiek onvoldoende vertegenwoordigd. Daarom vind ik verjonging en vernieuwing van politieke vertegenwoordigers belangrijk. Zeeland vergrijst en ontgroent in een rap tempo. Dit biedt ook nieuwe kansen. Ik wil er voor zorgen dat jonge mensen een

Meer over Ralph van Hertum