Door Corina van der Vliet op 25 september 2020

Zeeuwse Data Alliantie

We zien steeds meer organisaties over gaan tot data-gestuurd en die ontwikkeling zal zich, naar onze mening, voortzetten. Objectieve, feitelijke gegevens als onderbouwing voor beleid en besluitvorming. Wat ons betreft gaat het om een samenwerking: een gezonde wisselwerking tussen aan de ene kant inhoudelijke kennis en ervaring en aan de andere kant de inzichten en analyses vanuit data.

Met deze blik hebben wij het voorstel doorgenomen en zijn wij zeker positief over de ontwikkeling die wordt geschetst. Binnen de Zeeuwse context een samenwerking opzetten tussen overheid, onderwijs en bedrijven. Samenwerken met een 1 + 1 = 3 resultaat als het gaat om bundeling van kennis en data.

Wij stemmen in met een nadere uitwerking van de vorming van een Zeeuwse data alliantie. Prima wanneer de Hogeschool Zeeland (HZ) hierin het voortouw neemt. We zijn mede indiener van het amendement wat de collega’s van SGP en VVD straks indienen.

Wel een vraag: Hoe staan de HZ en ZB Planbureau er in? Hoe reageren zij op deze ontwikkeling?

In de commissievergadering was er veel aandacht voor de financiële kant van de vorming van een Zeeuwse data alliantie. Hoewel bij ons het accent ligt op de inhoudelijke beoordeling en de zorgvuldigheid richting de medewerkers van het huidige ZB Planbureau, zijn ook wij geïnteresseerd in de financiële consequenties. Wij beseffen en begrijpen dat het nu nog te vroeg in het proces is voor financiële details. Samenvattend zijn wij tevreden over het tot nu toe gevoerde proces en geven wij met vertrouwen een ‘go’ aan een constructieve voortzetting.

Amendement Onderzoeksfunctie Zeeland (25-09-2020)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde

Meer over Corina van der Vliet

Waar ben je naar op zoek?