Door op 19 juni 2013

Weeffout herstellen? Dan wel de echte fout!

Normal
0

21

false
false
false

NL
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Als PvdA-fractie van het waterschap Scheldestromen hebben wij onze inbreng geleverd betreffende de grote greep uit de reserves ten behoeve van het beperken van de lastendruk voor de komende jaren in relatie tot de vermeende weeffout.

 

Als bijlage hebben we ‘Voorgestelde Wijzigingen Waterschapsbelastingen Vergroten Weeffout’ toegevoegd. Na het lezen van dit stuk zijn wij grote volgers van het conclusie-onderdeel: “Een tweede, werkelijke weeffout in de wetgeving, namelijk dat eigenaren van gebouwen een groter deel van de kosten gaan betalen als de inwonersdichtheid kleiner is, verergert zelfs door de voorgestelde wijzigingen.”

 

Als waterschap Scheldestormen zetten we nu in op een eigen oplossing. Deze oplossing richt zich op vanaf 2014 een opslag voor verharde wegen (tariefsdifferentiatie) in te voeren en anderzijds een ruime greep uit de aanwezige algemene reserves.

 

Als PvdA-fractie hebben we geen bezwaren de tarieven voor de komende jaren minder te doen stijgen ten laste van de algemene reserve. De economische situatie is er op dit moment niet naar om aan de oude lastenstijgingen vast te houden.

 

Door het Dagelijks Bestuur is dit initiatief genomen om zich voornamelijk te richten op het tarief ongebouwd. De vermeende weeffout was de aanleiding. De greep uit de reserves is voor ons nog geen duidelijk verhaal. We vragen ons sterk af of de keuzes die nu gemaakt worden wel eerlijk genoeg over de verschillende categorieën is verdeeld. Het zijn namelijk reserves die door alle categorieën zijn opgebouwd, zodat zij ook het recht hebben om gelijkmatig van deze reserves te kunnen profiteren.

 

Daarom hebben de hoofdingelanden Wilma Brouwer en Paul Weemaes de volgende vragen aan het Dagelijks Bestuur van Waterschap Scheldestromen gesteld:

1. Steunt het Dagelijks Bestuur onze visie dat de werkelijke weeffout voor ons waterschap de categorie Gebouwd betreft?

2. Het onttrekken van € 8 miljoen uit de reserves wordt door uw voorstel gebruikt om € 6 miljoen vervroegd af te schrijven op activa watersysteembeheer en € 2 miljoen op zuiveringsbeheer. Dit is een verhouding van 3 op 1. Is dit een eerlijke verdeling te noemen, gericht op de huidige verdeling heffingen?

3. Een bedrag van € 4 miljoen wordt gebruikt om aan de tariefegalisatiereserve watersysteem-beheer toe te voegen. De reserve wegen kunnen we zien als algemeen deel van de reserves, waarmee hier een groot voordeel wordt bewerkstelligt voor een deel van de heffingen. Wij vinden het veel te ver gaan de negatieve reserve van de categorie ongebouwd zomaar weg te poetsen ten kosten van alle categorieën en alleen deze categorie te bevoordelen met een bedrag van € 4 miljoen. Kan het Dagelijks Bestuur deze mening delen?

 

Het gevolg van alle ingrepen is dat inderdaad de waterschapslasten voor de burgers de komende jaren minder stijgen. Dit is een goede zaak. Toch zien we de categorie Gebouwd een zeer klein voordeel heeft door de voorgestelde maatregelen, terwijl daar nou juist de weeffout zit.

 

Artikel van dr Hoeben over ‘weeffout’

Antwoorden DB Scheldestromen (26-07-2013)