Vragen over taal- en digivaardigheid

Door Niek Joosse op 1 november 2019

Onderzoek van de Universiteit van Gent toont aan dat één op de acht Zeeuwen niet taalvaardig is. Dat dit in 2019 het geval is baart de PvdA zorgen, want problemen met taal leiden tot allerlei (verborgen) problemen. Hetzelfde geldt voor digitale vaardigheid.

Naar aanleiding hiervan hebben de PvdA-Statenleden Niek Joosse en Ralph van Hertum de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Zijn Gedeputeerde Staten het met ons eens dat problemen met taal tot sociaal-maatschappelijke problemen leiden? Zo ja, welke gevolgen vragen volgens het college de meeste aandacht? Zo nee, waarom niet?

2. Is er beleid op het gebied van dienstverlening richting onze inwoners, bedrijven en organisaties? Zo ja, wat zijn de doelstellingen van dit beleid en worden deze doelstellingen getoetst? Zo nee, waarom niet?

3. Willen Gedeputeerde Staten, net als de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, ervoor zorgen dat mensen kunnen meedoen en direct snappen waar brieven van de overheid over gaan? Welke acties gaat het college ondernemen? Als geen actie ondernomen wordt, waarom niet?

4. Gaat het college gebruik maken van de taalcoaches of worden andere acties opgezet om ambtenaren eenvoudiger te laten schrijven? Kunt u het antwoord toelichten?

5. We leven in een gedigitaliseerde wereld. Dat maakt het, naar onze mening, moeilijker voor minder digitaal vaardige mensen. Is het college dit met ons eens? Welke acties worden ondernomen of waarom wordt dit niet gedaan?

Antwoorden op vragen ‘Taal- en digivaardigheid’ (01-11-2019)

Niek Joosse

“Ik wil dat we zeker kunnen zijn van… • Eerlijk en vast werk en betaalbare woningen. • Goede en bereikbare zorg en onderwijs. • Ruimte om te zijn wie je bent. • Een eerlijke energietransitie. • Voldoende en diverse culturele activiteiten. Kortom een Zeeland waarin we graag willen en met plezier kunnen wonen. Dat vraagt

Meer over Niek Joosse