Verslag Commissie Bestuur

Door Corina van der Vliet op 9 september 2019

Het zomerreces zit er op. De eerste ronde vergaderingen van het nieuwe politieke jaar is voorbij. Samen met ons Statenlid Eddy Heerschop heb ik de Statencommissie Bestuur bijgewoond. Diverse onderwerpen zijn besproken. Hieronder een samenvatting.

In de PZC lazen we dat zonneparken in Nederland de opgewekte energie niet kwijt kunnen. De infrastructuur, het net, is onvoldoende toegerust op het aanbod van opgewekte energie. Het artikel wekt de indruk dat dit probleem ook in onze provincie gaat spelen. Op onze vraag heeft gedeputeerde De Bat (CDA) geantwoord dat deze problematiek in Zeeland niet voordoet. Het transport van stroom, geleverd door zonneparken, geeft in Zeeland nog geen knelpunten. Het aanbod van deze energie is exact in beeld. Dit antwoord stelt ons gerust. Het zegt alleen nog niks over de stroom die opgewekt wordt (gaat worden) door de windmolenparken voor de Zeeuwse kust. Dit punt pakken wij nog op.

Verwarring bij mij toen meneer Harpe insprak. De inspreker gaf verschillende dingen aan en deed een oproep om de afstand tussen bestuur en inwoners te verkleinen. Een interessant onderwerp wat ook bij ons als fractie speelt. Hoe bereiken we onze leden, hoe bereiken we onze inwoners. Welke communicatiemiddelen zetten we daar voor in. Wat heeft succes, wat minder. Mijn verwarring zat in het verschil tussen inspreken en meespreken. Het was mijn bedoeling om in gesprek te gaan met de inspreker. Een poging hiertoe werd door de voorzitter in de kiem gesmoord. Het reglement gaat uit van inspreken en biedt geen mogelijkheid om mee te spreken. Dat zet mij aan het denken. Niet dat ik daar a la minute iets mee ga doen maar het staat om de ‘to-do list’. Als u als lezer suggesties heeft dan zijn die van harte welkom.

Collega Eddy heeft de stikstofregeling aan de orde gesteld. Bouwplannen liggen stil omdat niet vooraf wordt voldaan aan de reductie van stikstof. Dat we minder stikstof willen is een gezamenlijk Nederlands-breed politiek besluit. De rechter heeft bepaald dat plannen vooraf aan vermindering van stikstof moeten voldoen. Het achteraf treffen van maatregelen mag niet meer. Een rechterlijke uitspraak met grote gevolgen. Momenteel staan in Nederland minimaal 18.000 projecten stil. De uitspraak treft alle gemeenten, alle provincies. Ook Zeeland. Binnenkort wordt een lijst gecommuniceerd van de projecten staan die nu ‘on hold’ staan. Gegroepeerd in categorieën, geen opsomming van individuele projecten (mag niet in het kader van privacy en vertrouwelijkheid). Als fractie maken we ons zorgen. De impact op Zeeland is groot. De oplossing vraagt om lef, moed, creativiteit en innovatief denken. Het opzoeken van de grenzen van de wet- en regelgeving en de rechterlijke uitspraak. Denken in mogelijkheden. Wij zijn zeker bereid hierin ons aandeel te leveren.

Als laatste wil ik de problematiek van bedrijven in de grensstreek Nederland-België benoemen. In een rapport wordt inzage gegeven in de complexiteit van het werken met verschillende wet- en regelgeving. Verschillen op het gebied van arbeidsrecht, milieu en ruimtelijke ordening. Wat ingewikkeld moet dat voor deze bedrijven zijn! Alle betrokken partijen zetten zich in om oplossingen te vinden. We beseffen dat hier een lange adem wordt gevraagd, wet- en regelgeving is immers niet zo een, twee, drie te wijzigen. Maar het feit dat deze inventarisatie er is en partijen de wil hebben om hiervoor oplossingen te vinden stemt ons tevreden.

De eerste ronde commissievergaderingen zit erop. Op naar de eerste Statenvergadering!

Corina van der Vliet (fractievoorzitter)

Corina van der Vliet

“Ik ben Corina van der Vliet-Hart, 52 jaar, getrouwd en moeder. Ik woon in Zierikzee en werk bij de gemeente Kapelle. Gericht op samenwerking, sociaal en enthousiast. Hobby’s zijn wandelen, kijken naar sport en vind ik het leuk om te schrijven. • Iedereen is welkom in Zeeland. • Jongeren groeien met plezier op. • Onbebouwde

Meer over Corina van der Vliet

Waar ben je naar op zoek?